לא על ה-SEO לבדו – למה לא ניתן לשווק באמצעות טראפיק אורגני בלבד

SEO, או כפי שמכנים זאת בעברית – קידום אתרים אורגני, זהו אחד הערוצים המרכזיים לשיווק באינטרנט, וכזה שממנו אפשר לקבל טראפיק משמעותי לאתר העסק שלכם. רוב תהליך הקידום מתבסס גוגל – מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, בטח כאשר מדובר בזירה הישראלית, שבה גוגל חולש על קרוב ל-100% מהשוק.

SEO

מאמר אורח מאת דניאל זריהן, מקדם אתרים ובלוגר.

יכול להיות שתחשבו שאני יורה לעצמי ברגל, יכול להיות שתחשבו שהשתגעתי ושאני פוגע לעצמי בפרנסה, אבל אני מוכרח להגיד את זה בקול רם: אתרי אינטרנט לא יכולים להסתמך על SEO (קידום אורגני) בלבד.
על אף שאני עוסק בקידום אורגני לפרנסתי וחושב שמדובר במרכיב חשוב מאוד לקידום העסק שלכם, עסקים שמסתמכים על SEO בלבד יתקשו מאוד לייצר לעצמם קהל עוקבים שיהפוך בסופו של דבר לקהל הלקוחות שלו.
עבודת קידום אתרים אורגני מאומצת ומקצועית אומנם עשויה להביא את האתר שלכם לראש תוצאות החיפוש בגוגל אבל מכאן ועד להפיכתכם לעסק נחשק ובעל קהל לקוחות נאמן, הדרך עשויה להיות ארוכה.

קידום אורגני זה ערוץ טראפיק נהדר, ויכול לעבוד מצוין עבור אתרים גדולים ו/או אתרים מרובי תוכן. יחד עם זאת, יש בו כמה חסרונות:

  • לוקח הרבה זמן עד שרואים תוצאות. בתחומים תחרותיים במיוחד, זה יכול לקחת שנה ואף יותר, עד שמגיעים לעמוד הראשון בגוגל
  • התחום מאד דינמי, לא יציב ונתון לשינויים תכופים שגוגל מבצעים באלגוריתמים. לכן, לא ניתן לבנות עסק יציב בלעדית על טראפיק אורגני. יחד עם זאת מן הראוי לציין שיש גם לא מעט מקרים של אתרים שעושים עבודה SEO נכונה ומקבלים טראפיק יציב מגוגל לאורך זמן.
  • לא משנה איך תסתכלו על זה, תמיד הסתמכות על טראפיק אורגני בלבד היא ויתור על לקוחות פוטנציאליים אחרים – כאלו שנמצאים בפייסבוק, בפורטלים הגדלים באינטרנט, ברשתות חברתיות נוספות ועוד. אתר אינטרנט צריך לדעת לשלב כמה ערוצים של טראפיק באינטרנט ולמקסם אותם כמה שיותר, תוך התאמה אישית לקהל היעד הרלוונטי.

לפני שאני נכנס לרשימת האלטרנטיבות אני רוצה שנדבר רגע  על ההבדלים בין שתי שיטות שיווק פופלריות שנוגעות לשיווק ברשת:
שיטת ה- PULL: משיכה, בה הלקוח הפוטנציאלי מגלה עניין בתחום המוצרים או השירותים שיש לכם להציע והוא מבצע חיפוש של מידע באופן אקטיבי במנועי החיפוש. הקידום האורגני (וגם הממומן, בגוגל) נועד לענות על הצרכים בשיטה זו. כאמור, המטרה של קידום אורגני היא להביא את האתר שלכם לראש תוצאות החיפוש כאשר הלקוח מחפש מידע.

שיטת ה-PUSH: דחיפה, בה אפשר להגיע לקהל לקוחות פוטנציאלי גם מבלי שחיפש בפועל מידע על השירותים או המוצרים שיש לכם להציע. כאן אנחנו נכנסים לעולם שלם עם פוטנציאל רחב שכמעט ואינו תלוי בקידום האורגני.
בפוסט הזה בחרתי לסקור 3 אלטרנטיבות עיקריות ומשמעותיות לקידום העסק שלכם ברחבי הרשת: שימוש ברשתות חברתיות , PPC ושיווק באמצעות תוכן.

רשתות חברתיות

בכל הקשור לרשתות חברתיות, בחרתי להתמקד בפייסבוק בגלל הפופולריות האדירה שלה בישראל. עם זאת חשוב לדעת שקיים מגוון עצום של רשתות חברתיות נוספות כגון: טוויטר, לינקאין, אינסטגרם, פינטרסט ועוד, אשר בתחומים מסוימים יכולות להביא טראפיק לא מבוטל.
תשאלו את העוברים והשבים ברחוב, סביר להניח שלרובם המכריע יש חשבון פייסבוק פעיל. לא רק זה, סביר להניח שהם מבלים בו הרבה מאוד זמן משעות הפנאי שלהם. ההתרחשויות ללא ספק קורות בפייסבוק ואין שום סיכוי שבעולם שתרצו שהעסק שלכם יהיה מחוץ לתמונה.
פתיחת עמוד עסקי בפייסבוק היא צעד בסיסי בדרך שלכם לעולם הרשתות החברתיות ומשם העבודה רק מתחילה. היתרון הגדול של הרשתות החברתיות הוא האפשרות ליצור סביבכם קהילה ושגרירים שיספרו לכל החברים שלהם ברשת על העסק שלכם. איך עושים זאת? על יד מתן ערך אמיתי בין אם זה בהענקת ידע חדש, בחשיפה למבצעים והטבות או במתן השראה ורעיונות יצירתיים לשיפור החיים.
ישנם אנשים שאפילו לא יגיעו לחפש עליכם מידע באתר, הם ירצו לקבל הכל על המסך הכחול- לבן של הפייסבוק, כי ככה הם רגילים להתנהל.
אגב, את העמוד העסקי בפייסבוק שלכם ניתן למצוא גם בתוצאות החיפוש בגוגל ולהפתעתם של הרבה בעלי עסקים’ לעיתים הוא יכול להימצא הרבה מעל לאתר שלכם.

PPCPay Per Click

PPC זוהי מתודולוגיית פרסום המתבססת על פרסומי PUSH ברשתות החברתיות ופרסומי PULL בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים. זהו שם כולל לפרסום ממומן בו המפרסם נושא בעלויות עבור קליקים שמקליק הקהל שלו על פרסומים שרצים ברשת.
ברשתות החברתיות הפרסומים יכולים להגיע לכל קהל יעד בו יבחר המפרסם, בין אם הקהל מתעניין בתחום ובין אם לאו. בגוגל כן ישנה תלות בין החיפושים שמבצע הלקוח הפוטנציאלי לבין המודעות שיופיעו בתוצאות החיפוש.

הפרסום הממומן יכול להביא את האתר שלכם לראש רשימת החיפושים, גם אם באופן אורגני האתר שלכם לא מצליח להתקרב לטופ. זהו אמצעי יעיל להתגבר על אתגרי הקידום האורגני בפייסבוק ובגוגל, אך חשוב לזכור שעלותו לעיתים עשויה להיות גבוהה.

שיווק באמצעות תוכן

יכול להיות שמקדם האתרים שלכם עשה עבודה נפלאה והאתר שלכם נמצא בראש תוצאות החיפוש בגוגל, אך השאלה הגדולה היא האם הגולשים יקבלו את חווית התוכן המתאימה שתהפוך אותם מגולשים ללקוחות. אתר שמעניק חווית תוכן טובה, הוא אתר שמכיל מידע בעל ערך שמותאם לקהל היעד, תוכן עשיר, ענייני, מעורר ומסקרן, תוכן שיגרום לגולש להתעניין במותג שלכם, להבין את היתרונות שלכם על פני המתחרים וליצור יחסי אמון בינכם לבינם.
לא פעם יצא לי להיכנס לאתרים שנמצאים ברשימת תוצאות החיפוש ולגלות שאומנם המקדם עשה עבודת קידום מעולה, אך אין שום קשר בין הפוטנציאל האמיתי של העסק לבין התוכן והמסר שהוא משדר. כאמור קידום אורגני לא יעשה את העבודה כמו שצריך אם הוא אינו מגובה בתוכן איכותי.

הדרך הכי טובה לשווק את התוכן שלכם היא כמובן באמצעות הדיוור האלקטרוני, שמאפשר לכם לשגר את התוכן שלכם ישירות לתיבת הדואר של הנמענים שלכם. הנמענים שלכם הם אותם אנשים שביקרו באתר שלכם ובאמצעות טופס הרשמה באתר, רשמו את הפרטים שלהם. הם עשו את זה כי הם מתעניינים במוצר שלכם ואם תתנו להם לקרוא עוד ממה שיש לכם להגיד, זה רק יכול לחזק את הקשר ביניכם.

כשאתם מתכננים את תקציבי השיווק של העסק שלכם, אני ממליץ ללא שום ספק להקדיש חלק ממנו לקידום אורגני, יחד עם זאת לא לשכוח מרכיבים חשובים לא פחות שדיברנו עליהם: תוכן איכותי, רשתות חברתיות ופרסום ממומן. עבור עסקים קטנים בעלי תקציב מוגבל, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע שידע להמליץ לכם על הערוץ הטוב ביותר עבור העסק שלכם.

בהצלחה!

על הכותב:

דניאל זריהן התחיל את דרכו בשיווק באינטנרט בשנת 2009. מאז, נמשך לעולם האפילייט, שיווק באינטרנט בדגש על קידום אתרים אורגני. דניאל מקדם עשרות עסקים בדגש על השוק הישראלי ומקביל עובד על מספר פרוייקטים עצמאיים וכותב גם בלוג מקצועי על שיווק באינטרנט.