דיוור אלקטרוני – תקציר מנהלים (חלק 5)

ברוכים הבאים לחלק החמישי בסדרת המאמרים הסוקרת באופן מקוצר בהחלט את יתרונותיו של הדיוור האלקטרוני.

דואר אלקטרוני הוא נייד

סקר של Forrester Research מראה ש-12 אחוז מהנשאלים שולחים או מקבלים דואר אלקטרוני באמצעות הטלפון הסלולרי שלהם לפחות פעם בשבוע. מדובר כמובן בטרנד שנמצא במגמת עלייה מתמדת. טלפונים חכמים ומחשבי כף יד הופכים לנפוצים משנה לשנה, ואין ספק שמכשיר ה-iPhone הפופולרי של אפל גרם למהפכה גם בתחום הגלישה הסלולרית.

חשוב להבין שבעולם האינטרנט הסלולרי, שמור לדואר האלקטרוני מקום של כבוד. זוהי הדרך הנפוצה ביותר (ובדרך כלל גם המשתלמת ביותר) להעברת מידע (כמו תמונות, סרטים וכו’) בין משתמשי הסלולר. הדואר האלקטרוני מהווה גם ציר מרכזי בתקשורת הדו-כיוונית שבין הטלפונים הסלולריים לבין מחשבים המחוברים לרשת. מומלץ לברר מי מהמנויים שלכם משתמש בדואר אלקטרוני בנייד, ולהכין עבורם הצעות מתאימות (בפורמט ובתוכן).

דואר אלקטרוני הוא תהליך מדיד

כבר הזכרנו את העובדה שדואר אלקטרוני הוא מדיום מיידי. פרק הזמן שבין משלוח הקמפיין לנחיתתו בתיבות הדואר של המנויים נמדד בשניות. באותו האופן, גם נתוני הקמפיין, המאפשרים אנליזות ביצועים שונות, מתחילים לזרום אליכם בסמוך מאוד למועד המשלוח ומתעדכנים באופן שוטף.

אחד היתרונות הבולטים ביותר של הדיוור האלקטרוני הוא היכולת למדידה אמינה ובזמן אמת של הצלחת הקמפיין. המשמעות של הצלחה בדיוור אלקטרוני היא לפגוע במטרה נעה – עליכם להתכוונן כל הזמן, להכניס שינויים קטנים באופן קבוע ולבחון את השפעתם. כשלעצמו, המידע הסטטיסטי שנאסף אינו מגדיל אמנם את כמות המכירות באופן ישיר, אך הוא פותח בפני המדוורים אפשרויות לשיפור מתמיד.

ניתן לשלוח קמפיינים דומים לקבוצות שונות ולבדוק כיצד משפיעים ההבדלים על מספר ההקלקות (AB testing). ניתן למצוא את נקודות החולשה והחוזק של הקמפיין ולהתייחס אליהן בתכנון הקמפיין הבא וכך הלאה. בנוסף, מאפשר המידע שנאסף להגדיר יעדים בעת תכנון הקמפיין ולבדוק את מידת העמידה ביעדים אלה.

דואר אלקטרוני הוא מדיום חברתי

לאחרונה ישנו באזז תקשורתי ענק סביב רשתות חברתיות, בלוגים, מיקרו בלוגים וכו’. הרשתות החברתיות עונות על צרכים רבים של גולשים אך בשום אופן אינן מהוות תחליף לדואר אלקטרוני. כל הרשתות החברתיות, ללא יוצאת מן הכלל, משתמשות בדיוור אלקטרוני כדי לשחזר ססמאות, להודיע על בקשות חברות חדשות, לספר על עדכונים וכו’. המצב בבלוגים דומה, ורבים מהם מציעים מנוי RSS המודיע על עדכונים באמצעות הדואר האלקטרוני (דרך FeedBurner למשל).

למעשה, כל רשת חברתית דורשת ממשתמשים להזין כתובת אימייל תקינה רק כדי להירשם! הסיבה מאחורי כל הדברים האלה פשוטה: לכולם יש דואר אלקטרוני, וכולם בודקים אותו. מדובר באמצעי התקשורת האמין היחיד, שבאמצעותו ניתן לפנות לכל אדם באופן אקטיבי דרך האינטרנט.

אין ספק שהדואר האלקטרוני הוא מדיום חברתי בטבעו, אחרי הכל, מרבית התקשורת שלנו עם חברים, משפחה ובתי עסק מבוצעת דרך תיבת הדואר האלקטרוני. חשוב להבין שאימייל ורשתות חברתיות אינם מתחרים, הם משלימים זה את זה. קחו לדוגמה את כפתורי ה”שלח לחבר” שניתן למצוא בכל רחבי הרשת. כשגולש מוצא משהו מעניין ורוצה לחלוק אותו עם חבריו באופן ישיר וללא תלות ברשת החברתית שבה הם מנויים – הדואר האלקטרוני הוא המכשיר המושלם להפצת המסר.

ההיגיון שמאחורי קמפיין דיוור אלקטרוני מוצלח הוא חברתי בבסיסו: אנחנו לא מפציצים פרסומות לרשימה שמית ללא אבחנה. להיפך, אנחנו מנסים לנהל במקביל אלפי שיחות עם אנשים אינדיווידואליים כמונו וכמוכם.

בשורה התחתונה, המפתח להצלחה בדיוור טמון ביכולת להעביר את המסר הנכון לאדם הנכון בזמן הנכון ובאופן הנכון. בהצלחה!

הפרקים הקודמים:

חלק ראשון

חלק שני

חלק שלישי

חלק רביעי