בניית תכנית עסקית: כך תעשו את זה נכון

בין אם אתם כבר בעלי עסק או שאתם רק בשלבי ההקמה שלו, יש דבר אחד שאסור לכם לוותר עליו אם אתם רוצים להגיע רחוק – וזו התכנית העסקית. זהו שלב קריטי שיעזור לכם להבין האם לעסק שאתם רוצים להקים יש פוטנציאל רווחיות – כלומר, האם יש הצדקה כלכלית לקיום שלו. 

בנוסף, התכנית העסקית תעזור לכם להבין האם אתם צריכים לחכות קצת עם פתיחת העסק ולגייס הון ראשוני, או שאתם יכולים לצאת לדרך כבר עכשיו.

אילו סוגים של עסקים זקוקים לבניית תכנית עסקית?

עסקים בהקמה אשר רוצים להתחיל את העסק בצורה הנכונה, עסקים קיימים אשר רוצים לשפר את ההתנהלות העסקית שלהם ולהפוך אותה למסודרת ומתוכננת יותר, ועסקים שעומדים לפני גיוס משקיעים וזקוקים להציג תכנית פעולה.
על פי דו”ח תקופתי לשנת 2018 של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה​, בישראל יש בממוצע 64 עסקים קטנים על כל אלף איש. בשנים האחרונות נפתחו יותר עסקים מאשר נסגרו, בשנת 2017  נפתחו 57 אלף עסקים חדשים, מתוכם 43 אלף נסגרו. בסה”כ בשנה זו נוספו למשק 13.8 אלף עסקים ששרדו אשר מהווים כ-2.4% מהעסקים במשק.

הסיבות לסגירת עסק בשנתו הראשונה הן רבות. עסק קטן צריך לדאוג גם להיבטים אסטרטגיים, שיוקיים ומכירתיים של העסק, לצד התעסקות בבירוקרטיה ורגולציה. הוא צריך להכיר מידע רב בנושאים כמו מס הכנסה, מע”מ, שכר מינימום ורישוי עסקים. גם אם בעל עסק קטן מכיר את החוקים, הוא לא תמיד מתמצא בהם לעומק, ולא יודע אם יצאו עדכונים בנושא או לא. סיבה נוספת לסגירת עסק בתחילת הדרך, היא היעדר תכנית עסקית ושיווקית שתתווה את הדרך.
הלך המחשבה של “נלמד תוך כדי תנועה” הוא אחד המאפיינים של עסקים שקמים בישראל, אך זו מחשבה שגויה: אם אתם רוצים לנהל עסק מצליח ולעשות את זה נכון, אל תוותרו על השלב הקריטי של בניית תכנית עסקית.

חשוב לזכור שבניית תכנית עסקית לא נועדה רק כדי להראות אותה לגורמים מבחוץ: לפני הכל היא נועדה לשימוש פנימי והיא מהווה תכנית פעולה והתחייבות אישית של בעלי העסק כלפי עצמם.

marketing strategy

היכן ניתן להתייעץ בנוגע לבניית תכנית עסקית?

במידה ואתם מרגישים אבודים ולא יודעים מאיפה להתחיל, אתם יכולים לפנות ל’מעוף’. ‘מעוף’ מציעים מגוון קורסים והכשרות – כולם מסובסדים על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. ביניהם ניתן למצוא את מסלול יוזמים עסק, אשר מציע לכם קורס מקיף בו תלמדו את כל הכלים והמיומנויות שאתם צריכים לפתיחה וניהול עסק, כולל התנהלות מול הרשויות, מידע על הרגולציה בארץ וגם תקבלו הכנה מעשית לאתגרים וההזדמנויות שתתמודדו איתם בעולם העסקי. 

לצד זה, תקבלו גם שעות יעוץ פרטניות בעלות מסובסדת, שתאפשר לכם ליווי על ידי יועץ עסקי שיעזור לכם לבנות את התכנית העסקית שלכם בדרך לבניית העסק.

אם קורס שלם הוא לא הפורמט המתאים לכם, תוכלו לשכור את שירותיו של יועץ עסקי שילווה אתכם בתהליך, או להיעזר בתבניות מוכנות הזמינות ברשת.

אספנו עבורכם 5 טיפים לבניית תכנית עסקית נכונה

1. הגדרת קהל היעד שלכם

כדי להתחיל לבנות תכנית עסקית אתם צריכים קודם כל להבין מי קהל היעד שלכם, למי אתם פונים. סעיף זה יעזור לכם לגזור את שאר הפעולות על פי התובנות שלכם: האם יש לכם מספיק קהל – משמע לקוחות פוטנציאליים – כדי שהעסק יתקיים וירוויח? 

אפיינו את הפרסונה של קהל היעד שלכם: גיל, תחומי עיסוק, תחומי עניין, מצב סוציו-אקונומי ואיזורים בארץ/בעולם. כל אלה שאלות שאתם צריכים לענות עליהן בשלב זה.
קחו בחשבון שמתוך התובנות על קהל היעד שלכם נגזרת כל האסטרטגיה השיווקית שלכם

זיכרו: אם התשובה לשאלת קהל היעד היא “כולם”, אתם צריכים לחשוב על זה שוב ולחפש לצמצם את קהל היעד ככל האפשר כדי שתצליחו לפנות אליהם בצורה טובה ומדויקת יותר.

2. הגדרת המודל העסקי שלכם

זה השלב שבו יש לפרט מאיפה מגיעות ההכנסות של העסק שלכם. האם אתם מוכרים מוצרים או שירותים? איפה אתם הולכים למכור אותם – באונליין או בחנות פיזית? מהן עלויות הייצור, כיצד יש לתמחר ובאילו עלויות ומה הרווח שלכם על כל אחד מהפריטים המוצעים למכירה? חשוב שתדעו לענות על כל השאלות הללו, מכיוון שהמספרים האלה מהווים את הבסיס הכלכלי לעסק שלכם והם יעזרו לכם להבין תוך כמה זמן העסק שלכם יהפוך לרווחי, אם בכלל.

3. בניית אסטרטגיה שיווקית

בשלב זה אתם קובעים מהי הדרך המרכזית שבה אתם הולכים לשווק את העסק שלכם. אל תתבלבלו בין מכירות לשיווק: תהליך השיווק אמור לעורר מודעות למוצר שלכם ובסופו של דבר להוביל למכירה. כדי לתכנן את האסטרטגיה השיווקית שלכם, עליכם להבין איפה קהל היעד שלכם נמצא, והאם אתם מגיעים אליו באמצעות אסטרטגיית פוש (Push) – בה אתם מגישים ללקוח הצעת מכר מבלי שהוא מחפש אתכם (כמו למשל ברשתות החברתיות) או פול (Pull) – בה אתם מופיעים כשהלקוח מחפש את השירות שלכם (כמו למשל בחיפוש בגוגל).

לא משנה מה אסטרטגיית השיווק הרלוונטית אליכם, אל תוותרו על בניית רשימת תפוצה ודיוור ישיר ללקוחות שלכם: זה יאפשר שמירה על קשר רציף, בניית מערכת יחסים ואמון, ועדכון שוטף בנוגע לעסק שלכם.
נתוני ההמרה של שיווק באמצעות אימייל מרקטינג הם חסרי תקדים וזו למעשה הדרך היחידה שבה אתם לא תלויים בחסדים של אף גורם חיצוני לשיווק העסק שלכם.

4. חישוב התחזית הפיננסית שלכם

האם אתם צריכים הון ראשוני להקמת העסק, או שאתם יכולים לצאת לדרך? ההוצאות הראשוניות נקראות בלשון מקצועית “הוצאות הקמה”. אחריהן יש הוצאות שוטפות לתפעול וניהול העסק. חשוב שתדעו מאיפה מגיע הכסף, וזיכרו שלפחות ברבעון הראשון לא בטוח שיהיו לכם הכנסות ויש לקחת זאת בחשבון בבניית התכנית העסקית שלכם.
גם אחרי שלב ההקמה, כדאי לזכור שבתחילת הדרך של עסק עצמאי אין שום הבטחה ליציבות בהכנסות, ובפרט בשנה הראשונה. במסגרת התכנית העסקית התייחסו לפן הכלכלי, והכניסו צפי הכנסות והוצאות לפי רבעון כך שתוכלו לתכנן את הפעולות השיווקיות שלכם בהתאם וכדי שהמהלכים השיווקיים שלכם והצלחתם יהיו מדידים.

כחלק מהתכנית הפיננסית שלכם, קחו בחשבון גם את נושא כוח האדם והוצאות שכר עבודה: האם אתם עושים הכל לבד, או שיש לכם עובדים או ספקים חיצוניים שאתם נעזרים בהם? במידה ויש לכם עובדים, העלויות שכדאי לקחת בחשבון הן מעבר למשכורת שאתם משלמים לו ועליכם לדעת גם את עלויות המעביד, ולחשב אותן הן ברמה החודשית והן ברמה השנתית. 

5. הגדרת לוחות זמנים

כדי להפוך את התכנית העסקית שלכם לתכנית פעולה של ממש שאפשר להוציא לפועל, עליכם להגדיר לוחות זמנים. אחרי שיש לכם את התכנית הכללית, פרקו אותה לאבני דרך, הכוללת יעדים ברורים – הן מבחינת חודשי השנה והן מבחינה פיננסית. ברגע שיש לכם את הנתונים האלה, תדעו איך הולכת להיראות השנה שלכם, מה הפעולות שעליכם לנקוט בכל שלב על מנת להגיע ליעד הבא, מה הדרך הנכונה להוציא אותן לפועל ובמה אתם הכי צריכים להתמקד כדי להביא את העסק ליעדים שהגדרתם עבורו.

Create business schedule

תכנית עסקית היא שלב הכרחי וחשוב להקמת העסק, אבל חשוב לזכור שמדובר במסמך שמלווה אתכם לאורך הדרך, ויש לחזור אליו בסוף כל שנה ולרענן אותו במידת הצורך.
בסוף השנה הראשונה של העסק הרבה דברים יראו לכם אחרת, ותוכלו להסיק הרבה מסקנות בנוגע לשוק בו אתם פועלים, הקהל שלכם והאתגרים השיווקיים איתם התמודדתם במהלך השנה – ובכך לשפר ולייעל את התכנית שלכם לקראת השנה הבאה, כך שתמשיכו לעמוד ביעדים ותוכלו להיות בצד הנכון של הסטטיסטיקה.

 קראו מאמרים נוספים:

בניית אתרים: 5 הפלטפורמות הטובות ביותר לשנת 2020

10 כלים מצויינים לשיווק עסקים קטנים באינטרנט

כתיבה שיווקית בשנת 2020 – כל מה שחשוב לדעת