מאיפה הגיעו הגולשים: המדריך המלא לבניית תגית UTM נכונה

דמיינו אוקיינוס כחול רחב ידיים. ספינת הדיג שלכם תרה אחר להקות דגים שוות וטעימות במרחב הימי העצום. זרקתם רשת פה, פיזרתם פתיונות שם, סימנתם את המגדלור ההוא כאזור דיג פורה ולא שכחתם לפקוח עין על הספינה המתחרה שרוצה אף היא ליהנות מפירות הים, בדיוק כמוכם. תנועת הדגים? כמעט בלתי ניתנת לצפייה או חיזוי. ניתן לזמן לעשות את שלו ונחזור שוב מחר, החלטתם.

למחרת משהו זז. חלק מהרשתות מתחילות לעבוד. למה דווקא הן? שאלה טובה, שנענה עליה בהמשך, אבל כרגע כל מה שאתם צריכים זה רק למקד את כל הכוחות בפיסת הים העמוסה הזאת. הדגים כבר כאן ואתם מבינים שעליתם על משהו. סימנתם עוד נקודה על המפה.

עכשיו דמיינו שהים העצום הוא המרחב האינטרנטי ואתם מחפשים את הלקוחות החדשים שלכם. העליתם קמפיין גוגל פה, פרסמתם פוסט שם, עשיתם רימרקטינג לקהלים כאלה ולא שכחתם לטרגט את המילות החיפוש של המתחרה שלכם, שרוצה אף הוא לקוחות חדשים. בדיוק כמוכם. איך למחרת משהו זז ב-CRM. יש לידים. אבל רגע, מאיפה הם הגיעו? איפה למקד את התקציב ושאר המשאבים? ברוכים הבאים לעולם התיוג של ה- Urchin Tracking Module או בקיצור UTM.

מסייע למעקב המרות ותנועצת גולשים
איפה למקד את המשאבים ביעילות? צילום: Unflash

 

המדריך המלא לפרמטרים של UTM


מה זה בעצם UTM ומי זה אורצ’ין?

Urchin Tracking Module היא למעשה חברת מחקר וניטור דיגיטלי שהציגה לראשונה ב-2005 את התגיות ככלי מעקב לקמפיינים במרחב האינטרנטי. לימים, היא נרכשה על ידי גוגל והפכה לכלי הניטור והניתוח המוביל כיום בשוק – גוגל אנליטיקס. כל איש דיגיטל המשווע לנתונים הנפלטים ממערכת האנליטיקס שלו, כבר מבין שהתגית הקטנה הזאת שמתווספת לכתובת האתר מספקת לו מידע מהותי על תנועת הגולשים לערוצים הדיגיטליים של החברה, אילו לינקים עובדים יותר? איזה פוסט לא ממיר ואיזו מודעה דווקא כן. אותה תגית מאפשרת לאלגוריתם של גוגל לעקוב אחריה באופן נפרד ולנטר את כל הפעילות המתרחשת בעמוד שבו היא מופיעה.

 

אילו פרמטרים UTM קיימים ואיזה מידע הם מספקים?

כל תגית UTM כוללת 5 קודים המספקים מידע שונה על תנועת הגולשים בקמפיין:
1. (utm_source): מציג את מקור תנועת הגולשים לאתר מערוצים כמו גוגל, פייסבוק, טוויטר ועוד.
2. (utm_medium): מציג את האמצעי דרכו הגיעו הגולשים לאתר כמו דואר אלקטרוני, מדיה חברתית או מודעה פרסומית.
3. (utm_campaign): מציג את כמו זהות הקמפיין דרכו הגיעו הגולשים, כמו ניוזלטר, מבצע עונתי או השקת מוצר.
4. (utm_term): מציג את מילת המפתח המבוקשת ששאבה את התנועה לאתר.
5. (utm_content): מציג את הדפים ורכיבי הפרסום שנלחצו באתר.


למה כולם בעצם חייבים לעבוד עם תגי UTM?

כי תגיות UTM מאפשרות מעקב המרות נוח ומקיף יותר לכל קמפיין – ומשם הדרך לבצע אופטימיזציה יעילה היא קלה יותר. רוצים דוגמה? בבקשה: נניח שהעליתם קמפיין חורף ממומן במספר ערוצים דיגיטליים כמו פייסבוק, יוטיוב, לינקדין וניוזלטר מותגי. כמובן שכל אחד מהלינקים המופיעים בקמפיין צויד ב-UTM משלו. אחרי יממה, נכנסתם לאנליטיקס וזיהיתם שלמעט הניוזלטר המצוין שלכם (אנחנו באמת מאמינים הזה :)), הקמפיין בשאר הערוצים זקוק להתנעה. כעת תוכלו לבצע אופטימיזציה לקמפיין ולהשקיע עוד משאבים בניולטר שלכם, שעובד נהדר.

כך נראה עמוד לבניית UTM
עמוד בניית UTM בתוך מערכת UTM builder (צילום מסך)

איך בעצם מתייגים לינקים במערכת הניוזלטר?

זה פשוט. צרו לינק עם תגית UTM לכל מייל בנפרד שיוצא ממערכת הניוזלטר שלכם ותתחילו לאסוף מידע על שיעורי התנועה וההמרות. אפשר בהחלט לתייג מוצרים שונים באותו עמוד ואפילו לתייג כפתורים ספיציפיים באתר.

איך בונים את התגיות בפועל?

גם זה פשוט. נכנסים למערכת UTM builder, נרשמים ומתחילים למלא את השדות בכל קמפיין. אם אתם מפרסמים גדולים או מייצגים לקוחות מרובי קמפיינים (סוכנויות דיגיטל וכו’), חשוב להוסיף גם ביטוי המפתח ומילה המתארת את תוכן הקמפיין. בסוף התהליך תקבלו לינק חדש עם תגית UTM אותה ניתן לקצר באמצעות bit.ly או להטמיע ישירות בקמפיין.


לזהות בזמן אמת מאיפה מגיעים הגולשים
לזהות בזמן אמת מאיפה מגיעים הגולשים. צילום: Unflash

 

מה חשוב לזכור בעת בניית תגית UTM?

שהלינק החדש חשוף גם לגולשים ולכן כדאי לשמור תיאורים קצרים ועקביים. קמפיין בפייסבוק? הוסיפו facebook בשדה המקור. קמפיין חורף מוזל של ביגוד אופנתי? הוסיפו את התיאור: Fashion winter. אם אתם עובדים עם אנשי PPC, הקפידו על קודים מוסכמים שיאפשרו להם מעקב רציף ונוח.

ומה השלב הבא במעקב?

לאחר שהגדרתם בהצלחה את הפרמטרים בתגיות ה-UTM והקמפיין כבר עלו, עברו לממשק של גוגל אנליטיקס, לחצו על כפתור ה-Acquisition בצד השמאלי של המסך ואז על כפתור הקמפיינים (Campaigns). הדו”ח שיתקבל יספק לכם מידע מהימן ועדכני על הקמפיינים שנמצאים כרגע באוויר ועל מקור התנועה אליהם. משם, הדרך ל-ROI חיובי היא קצרה ובעיקר זולה יותר.