משווקים בוואטסאפ? כך תימנעו מחסימת החשבון

לפי כל הסימנים, שיווק בוואטסאפ הולך להיות הקלף המנצח של עולם השיווק הדיגיטלי. נכון, לא מדובר בכלי חדש ויש כאלה שכבר עושים בו שימוש תדיר, אבל מרבית העסקים עדיין נזהרים משילוב אפליקציית המסרים המובילה בעולם בתוכניות השיווק שלהם. למה בעצם? כי מדובר בערוץ רגיש במיוחד שאי עמידה בכללי התפעול שלו עלולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת. כבר עכשיו יש לומר: שיווק בוואטסאפ שונה בתכלית משיווק ב-SMS או במייל.

נכון, שיעור ההמרה בוואטסאפ שיווקי לעומת שני הערוצים הנפוצים לעיל גבוה פי כמה (המחקרים מדברים על 45%-60%), אבל כדי לגזור את הקופון השמן הזה צריך לעבוד חכם – ובעיקר זהיר. בשנתיים האחרונות צצו לא מעט מערכות לשליחת הודעות וואטסאפ, אבל רק בודדות מהן אכן מורשות לשימוש על ידי וואטסאפ עצמה ועומדות בכללי הרגולציה המחמירים שקבעה החברה. למה זה חשוב? כי שימוש לא נבון בחשבון הוואטסאפ השיווקי שלכם עלול להוביל לחסימתו על ידי הלקוחות עצמם והפיכתו לספאם. איך יודעים אם המערכת בה אתם משתמשים כעת היא מורשית? ובכן, סביר להניח שלא תדעו (בהתחלה לפחות) אם ספק המערכת לא יטרח לומר לכם – אבל בגלל זה אנחנו פה.

ועדיין, יש מספר הבדלים מהותיים באופי ההתחברות והתפעול בין מערכות וואטסאפ מורשות למערכות עצמאיות שמאפשרות שליחה המונית של הודעות שיווקיות. כך למשל, אופי וזמן החיבור למערכת שונה בין שתי המערכות. חיבור למערכת חוקית אורך כשבוע-שבועיים ימים במהלכם נבדק החשבון ביסודיות על ידי וואטסאפ עצמה ומתבצע באמצעות ספקים בודדים המחזיקים ברישיון למכור חבילות הודעות שיווקיות. גם בגזרת התשלומים יש הבדלים שכן התשלום עבור וואטסאפ חוקי מתבצע פר הודעה ולא פר חבילה. חריגה ממדיניות שליחת ההודעות גורר סיכון מיידי בוואטסאפ הלא מורשה, בעוד בזה המורשה החריגה היא הדרגתית ומתבצעת לפי מדרגות שליחה קבועות. ומה לגבי מבנה ההודעה? גם הוא שונה ונוטה לטובת המערכת המורשית.

איך לשלוח הודעות בוואטסאפ?

אחרי שצלחתם את כל המשוכות הבירוקרטיות של וואטסאפ, אפשר סוף סוף להתחיל לחשוב על שיעורי המרה מטורפים והגדלת המכירות בדיגיטל. השאלה הגדולה היא איך עושים את זה נכון, רגיש ואישי? כולנו מכירים את וואטסאפ כמשתמשים, ואף אחד לא אוהב הודעות ספאם חסרות אבחנה שנורות על אוטומט ופועלות על “שיטת מצליח”.

1. דברו ישירות ללקוח שלכם

פנו אליו בשמו הפרטי ולא בשמו המלא או בשמו הסגמנטלי. כל לקוח חייב להרגיש שההודעה נכתבה עבורו בלבד, לפיכך יש להימנע מנוסח כגון: “ישראלי ישראלי שלום” או “ישראל מאשדוד שלום”. זכרו: אתם מדברים עם אחד מאנשי הקשר שלכם, גם אם אינכם מכירים אותו באמת.


שיווק בוואטסאפ שונה בתכלית משיווק ב-SMS או במייל (depositphotos)

2. השתמשו בשפה מדוברת

כן, כולנו רגילים לדבר עם בוטים בוואטסאפ אבל כדי לנהל תקשורת דו כיוונית, כדאי להימנע משפה רובוטית ותפעולית. הטון והיחס צריכים להיות אישיים – בדיוק כמו שיחה רגילה עם חבר/ה. הודעה בסגנון: “שלום ישראל, ראינו שפתחת הזמנה אצלנו באתר, אבל משום מה לא השלמת אותה. מה דעתך עם אחד מנציגי המכירות שלנו?” תהא עדיפה לעומת: “שלום ישראל, ההזמנה שלך טרם הושלמה. לחץ 1 לחזרה לקופה”.

3. היו מדויקים

הוואטסאפ הוא כלי מהיר, יעיל וכן – אינו סלחני. זה אומר שאם טעיתם במסר או שלחתם מסר ארוך וטרחני, יהיה קשה מאוד לתקן. הקפידו על איות נכון, מסר קצר ומדויק. הציגו את עצמכם בקצרה וצרפו מסר מעודן המשאיר את זכות הבחירה אצל הלקוח שלכם. כמו בדוגמה הזאת: “שלום ישראל, כאן אבי מחברת X, ראיתי שצפית בקטלוג שלנו וחשבתי שתשמח לקבל סרטון קצר על המוצר שלנו. אשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה”.

4. אפשרו הסרה מהירה

הנה חדשות מרעישות: לא כל הלקוחות שלכם הולכים לאהוב את ההודעות שלכם. חלקם יבקשו להסיר את עצמם (כל הסרה מוואטסאפ גוררת למעשה הסרה מרשימת התפוצה הכללית) – ועליכם לאפשר להם לעשות זאת בקלות. לא מספיק רק לכתוב: “להסרה הקש 1” אלא מומלץ לפנות בטון אישי יותר, בסגנון: “לא בא לך לקבל עוד הודעות? אתה באמת לא חייב. מילה אחת ואתה בחוץ”.

5. בנו מסע לקוח

הודעות וואטסאפ הנשלחות במסגרת מסע לקוח זוכות למעורבות גבוהה יותר לעומת הודעות שיווקיות יחידניות. שלבו את וואטסאפ במסע הלקוח שלכם וצרפו לינקים להרשמה, בר קוד לסריקה ועוד, כדי לשמור על שיחות פתוחות עם לקוחות שכבר השתתפו בהן באופן פעיל. אם בכל זאת החלטתם להעדיף הודעה יחידנית, צרו גירוי ראשוני עם הלקוח ורק אחר כך חשפו את המסר המרכזי: “שלום ישראל, אנחנו רואים שכבר היית לקוח שלנו בעבר, נכון?”. ברגע שהלקוח ישיב “כן”, תוכלו להמשיך ולשגר אליו מסרים ללא עלות נוספת וללא חשש מחסימה.