במעבר אל העתיד: כך יראה שיווק דיגיטלי ב-2030

אומרים שבשנים הקרובות הרבה ממה שהכרנו עומד להשתנות, טוב, אולי כבר שנים אומרים את זה. אבל הפעם זה מרגיש קרוב מתמיד, השינויים המדוברים ישפיעו על האופן שבו מנהלי שיווק דיגיטלי יוצרים מערכות יחסים עם קהלי המטרה והלקוחות הפוטנציאליים שלהם. הבינה המלאכותית היא המנוע שעומד מאחורי השינויים הגדולים שמתרחשים ממש מול עינינו, היא טומנת בתוכה הזדמנות מצד אחד ומצד שני היא משנה את כל מה שהכרנו עד היום על עולם השיווק.

אנחנו עומדים לראות את השינויים האלה בולטים בתחום השיווק בעיקר בשלושה תחומים מרכזיים: 

  • שינויים בערוצי המדיה: חלק מהמדיות יהפכו פחות רלוונטיות עקב השינויים, חלקן יחוו ירידה בשימוש הצרכנים וגם בשימוש המותגים, בזמן שערוצים אחרים יצמחו ויהפכו להיות יותר רלוונטיים.
  • שינויים רגולטוריים: שינויים הקשורים לפרטיות הגולשים ויכולים להיות מעוגנים בחוק על-ידי המדינה, או שינויים שמגיעים מספקיות המדיה, שאותם ניתן כבר היום לראות (אפל, גוגל, יאהו) והם מצד אחד יקשו על יכולת המעקב ואיסוף הדאטה של החברות ומצד שני יגבירו או אולי אפילו ניתן לומר שיחזירו את אמון הלקוחות במותגים.
  • שינויים בנוף הטכנולוגי\תפעולי: בחירות אסטרטגיות והחלטות התלויות בטכנולוגיה עלולות לסבך או להפוך לקל יותר את תהליך ההסתגלות של מותגים לאתגרים העומדים לבוא.

אנחנו מתכוונים להתמקד דווקא בשינויים בערוצי המדיה. לאן הרוח נושבת? איזה ערוצים ישרדו ומה יקרה לערוצים שכולנו מכירים? ואיך שיווק ישיר נכנס לתמונה?

כנסו למכונת הזמן שלנו

כלי AI כבר נמצאים בתמונה בכל מדיום שאנחנו מכירים, לפי התחזיות את ההשפעה הגדולה של הבינה המלאכותית נראה ממש בשנים הקרובות, חלק מהערוצים יתעצמו וחלק יושפעו לרעה. ננסה לפרט לאן זה הולך ולמה התחזיות האלה עלולות להתממש.


הרבה פחות טראפיק אורגני ממנועי החיפוש בשנת 2030

זה נשמע כמו תחזית קצת שחורה ביחס לזה שמדובר בשנים בודדות, אבל לשם העולם הולך. נפחי החיפוש עומדים לרדת בצורה משמעותית בעקבות עלייתם של צ’אט-בוטים כמו ChatGPT, או הרחבת תוצאות חיפוש כמו שכבר היום AI overviews של גוגל עושה.

לפי מחקרים בארה”ב נפחי החיפוש עומדים לרדת ב-2026 ב-25% ועד 2028 ב-50%! בנוסף, עם הזמן מנועי החיפוש יסתמכו יותר על תוכן שנכתב בעזרת AI, שירוויח הרבה יותר נפחי תנועה מתוכן שנוצר על-ידי בני אדם.

הירידה הזו בנפחי החיפוש לא נכונה לגבי נפחי חיפוש של מותגים, לכן אחד המפתחות להצלחה או יותר נכון, הדרך הנכונה לבצע את ההתאמות היא לחזק את המותג.

תפקידם של מודלים בנויי LLM הוא ללמוד את התוכן באתרים, בשפות השונות ולהצליח לתת את התשובות לצרכן מבלי שיזדקק לעבור בין אתרים ולחפש את התשובות. לכן כדאי לחשוב כמה פעמים האם הדרך הנכונה היא לעשות אופטימזציות למנועי החיפוש, אולי עדיף להשקיע את האנרגיה במקומות אחרים.

הבוטים יסננו עבורכם את המידע ויחסכו לכם את המעבר בין האתרים

 רשתות חברתיות יסבלו ממשבר אמון

נכון, כרגע כולנו מרגישים קצת מכורים, אבל מצד שני כולם כבר מבינים את ההשפעה של הרשת החברתית, עם הזמן הבחירה במפגשים חברתיים והשארת הנייד בצד, תחושת הניתוק והרצון לצרוך פחות גוברים. סימני החולשה מתחילים לצאת החוצה, טיק-טוק סובלת מהגבלות במדינות רבות, ביניהן המעצמה ארה”ב. צמיחת טראפיק של מבקרים בפייסבוק נמצאת בהאטה דרמטית משנת 2021, בעיקר בעקבות נטישה של משתמשים צעירים.  X הפכה להיות הצל של טוויטר כאשר משתמשים ומפרסמים נטשו את הפלטפורמה עקב התדמית הבעייתית של אילון מאסק, הבעלים של X. בארה”ב כבר עובדים על אזהרת צריכת רשתות חברתיות בסגנון של טבק וסיגריות בעקבות ההשפעות השליליות המוכחות שלה על בריאות הנפש. 

אם חשבתם שבינה מלאכותית תסבך עוד יותר את העניינים אתם לגמרי צודקים. הנטייה היא לחשוב שבינה מלאכותית יכולה לגרום לנו יותר להתמכר, לאלגוריתמים להתחדד ולדייק את התוכן. אבל מצד שני, הגבולות עומדים להיטשטש, אנחנו הופכים להיות יותר ביקורתיים כלפי התוכן שאנחנו צורכים ותוהים האם מה שאנחנו רואים הוא אמיתי או שמדובר באחיזת המציאות נוסח AI? עם השנים התהליך הזה יוביל לזליגה מהרשתות החברתיות, גם של משתמשים וגם של מפרסמים שלא מרגישים בטוחים מספיק בשמירה על מוניטין המותג בשימוש ברשתות חברתיות.

 

הקו הדק בין מלאכותי לטבעי מטשטש: משבר אמון ברשתות החברתיות?


שיווק ישיר ללקוחות כבונה אמון

בעולם של בינה מלאכותית הצרכנים יחפשו את הבינה הטבעית, כזו שתגרום להם להרגיש שמדברים בדיוק לצרכים שלהם והרצונות שלהם, בצורה ישירה, ללא באנרים, שלטי חוצות ופרסומות חוזרות, הצרכנים רוצים יחס אישי.

הלקוחות יפנו ישירות למותגים שהם מרגישים רצון לצרוך מהם תוכן מהימן, הם יעשו זאת דרך ערוצים כמו אימייל, סמס, הודעות פוש או וואטסאפ.
דווקא בעקבות החיפוש אחר ערוצים ישירים, מותגים יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לספק חוויה מותאמת אישית, עם פניה פרסונלית והתאמה סגמנטלית, כנראה שמותגים שלא יעשו את ההתאמות יתקשו לעמוד בציפיות, וגם להיפך, מותגים שידעו להתאים את המסר ללקוח ירוויחו ובגדול.

שיווק הוליסטי רב ערוצי

השיווק ההוליסטי יתן את המענה לשינויים הקרבים, אי אפשר לעצור את הקרבה ואת תחושת ההזדהות של צרכנים עם מותגים מסוימים. התחושה הזו יכולה להיבנות רק דרך שיווק 360, כזה שדואג “להאכיל את הלקוח עם כפית”, מבין מה הלקוח רוצה, מנגיש לו את המידע בעזרת כל הערוצים, בצורה ישירה, לא מתנצלת וידידותית. 

מערכות מולטי צ’אנל כמו של אקטיב טרייל יהיו רלוונטיות ב-2030 יותר מתמיד, כדאי מעכשיו להכין תשתית, להסתכל אל עבר העתיד, לפתוח חשבון ניסיון ולהתחיל לחזק את הקשר עם קהל הלקוחות.