עיצוב ניוזלטר: כך תעשו זאת נכון
עיצוב קמפיין דיוור אלקטרוני יכול להיות כאב ראש לא קטן, אבל אם תשמרו על מספר כללים פשוטים, הקמפיין שלכם יראה אחרת לגמרי
אם תבקשו ממעצב מקצועי לעצב לכם את הניוזלטר, סביר להניח שתזכו לראות אותו מחוויר בו ברגע. מעצבי אינטרנט רגילים כבר ל-CSS, שפת עיצוב שמאפשרת דיוק ותחכום ש-HTML פשוט לא מסוגל ליצור. ועדיין, ניוזלטרים מעצבים ב-HTML. בטבלאות. כאילו השנה היא 1999. מאחר שאפילו אאוטלוק 2010, שהולך לצאת בקרוב, עדיין ידע לקרוא רק HTML, כנראה שנישאר עם בעיות עיצוב הניוזלטר הללו במשך זמן מה.
איך בכל זאת אפשר לעצב ניוזלטר שנראה טוב?
1. חפשו השראה
תמיד כדאי ללמוד מניסיון של אחרים, ולמרבה ההפתעה עולם הדיוור הישיר עמוס בניוזלטרים מעוצבים לעילא. שיטוט מהיר יכול ללמד אתכם לא מעט, ויותר מכל – להראות לכם שאפשר בהחלט לעצב ניוזלטר מרשים וקומוניקטיבי.
מקום טוב להתחיל בו הוא בגלריית עיצוב הניוזלטר של Campaign Monitor. הגלריה מתעדכנת כל הזמן, ואפשר למצוא בה דוגמאות נהדרות לעיצובים מבריקים. אפשר גם לשוטט באתר שמוקדש לעיצובי ניוזלטרים – Beautiful Email Newsletters – שכל כולו מלא השראה.
לסיום, ישנה גלריית תמונות קטנה של ניוזלטרים מוצלחים בפליקר. כנסו, הביטו ורעננו את נקודת המבט שלכם.
2. כבדו את הקוראים
תיבת הדואר של הנמענים היא מקום עמוס, שכולו צפוף באימיילים, לוחות שנה והערות. ככל הנראה, המשתמש הממוצע לא מחכה לקמפיין שלכם בנשימה עצורה, כך שהשתדלו שלא לבזבז את זמנו.
עיצוב טוב מדגיש את החלקים הרלוונטיים ביותר, ומכוון את העין של המשתמש אליהם. הגיעו לנושא מייד, ודאגו שהוא יקבל חלק מרכזי בעיצוב.
3. מה המטרה שלכם בהפצת הניוזלטר?
לפני תחילת בניית ניוזלטר, חשבו מה הייתם רוצים להשיג מהקמפיינים. בחרו במטרה אחת, אולי שתיים, אבל לא יותר. כמעט בלתי אפשר לבנות עיצוב טוב שיספק 20 מטרות שונות, אבל קל בהרבה להכין עיצוב שיסייע להגשמתה של מטרה אחת. שאלו את עצמכם בכנות מהו הדבר שהקמפיינים הללו אמורים לסייע לכם להשיג. האם אתם רוצים לשמור על קשר עם לקוחות? להגדיל המכירות? להעביר אינפורמציה?
דעו מה המטרה הראשית שלכם בהפצת הניוזלטר ומה המטרה המשנית, והקצו להן מקום בקמפיין בהתאם לחשיבותן.
הבנת המטרות שלכם, כמובן, אינה הכרחית רק למען עיצוב הקמפיין. אם לא תדעו מהן מטרות הקמפיינים, לא תוכלו לדעת אם השגתם אותן. לא תוכלו גם להכין תוכן שיהיה רלוונטי לנמענים שלכם.
דבר נוסף שכדאי לזכור הוא שעצם זה שיש לכם מטרה מסוימת לא אומר שהנמענים שלכם יודעים מה היא. גשו לטופס ההרשמה לקמפיין ובדקו מה כתוב שם. איזה מסר אתם מעבירים למשתמשים. נסחו את טופס ההרשמה כך שהגולשים יבינו בדיוק מה הם אמורים לקבל. זה ימנע מהם אכזבות, ומכם תלונות מיותרות על ספאם.
הנה דוגמה לעיצוב מונחה מטרה. שימו לב כיצד מודגשת הקריאה לפעולה:
וראו עוד דוגמה. הפעם, מה שמודגש הוא דווקא הטקסט:
4. הקלו על הסרת ההרשמה
כולם מתפתים להחביא את הסרת ההרשמה בחלק התחתון של הקמפיין, בפונט אפור וקטן. אבל השיטה הזו, מפתה ככל שתהיה, אינה מומלצת. דיוור ישיר היא שיטת שיווק מבוססת רשות. אתם אמורים לקבל את רשות הנמענים לשלוח להם מידע וקידומים ואין לכם שום אינטרס לבזבז קמפיין על כאלו שלא מעוניינים בו.
אם התוכן שלכם אינו רלוונטי עבור מישהו, אפשרו לו לצאת בקלות מרשימת התפוצה. אם זה יהיה קשה מדי, נמענים פשוט יגדירו אתכם כספאם. לא בגלל שהם חושבים שאתם ספאם, אלא פשוט מתוך עצלות.
כמובן, אין שום סיבה שהקישור להסרת ההרשמה יהיה משעמם. אתם יכולים לנסח את הסרת ההרשמה בהומור ואתם יכולים גם להשתמש בקישור כדי לקבל מידע נוסף. אם מישהו בוחר להסיר את עצמו מרשימת התפוצה שלכם, אין שום סיבה שלא תשאלו אותו מדוע. כאמור, אם תכבדו את הקוראים, הם יכבדו אתכם.
5. שימו לב לקוד
אם אינכם מבינים ב-HTML או ב-CSS, אתם רשאים לדלג לסעיף הבא. מקסימום, הראו את הסעיף הזה למתכנת שלכם. אם יש לכם איזשהו ידע בנושא, המשיכו לקרוא.
כיום ישנן יותר מתריסר תוכנות אימייל מרכזיות, וכל אחת מהן יודעת לקרוא אחרת HTML או CSS. מכיוון שכך, הדרך היחידה לעצב קמפיין שייראה אותו הדבר בכל תוכנות האימייל היא להשתמש בטבלאות בשביל העימוד. גרוע מזה, חלק מתוכנות האימייל מתעלמות מ-CSS שמופיע ב-head של המסמך ומותירות משום מה, אזורים מעוצבים ב-body בלבד.
שירותי מייל אחרים, כמו ג’ימייל למשל, מתעלמים מכל פקודת CSS מלבד זו שמופיעה ב-inline. לכן, אם בכוונתכם להשתמש ב-CSS, כדאי שהפקודות יופיעו רק ב-inline של הקוד. אחרת כנראה שחלק ניכר משירותי האימייל המרכזיים לא יוכלו לקרוא אותן. ישנם כמה כלים שיסייעו לכם לעשות זאת באופן אוטומטי. הם יעילים, אולם כדאי לבחון את התוצאה.
הבלוג 24Ways אסף רשימת עצות מתקדמות יותר לתכנות קמפיינים בדיוור אלקטרוני. כדאי לקרוא את הרשימה המלאה, אבל קבלו נגיעה.
מספר עצות לעצלנים:
• השתמשו בטבלאות עבור העימוד.
• עדיף להשתמש בטבלאות מקוננות במקום Pading ו-Margin, שחלק משירותי האימייל קוראים אחרת.
• השתמשו רק בהגדרות ה-CSS המלאות, ולא בקיצורים המקובלים.
• הימנעו משימוש בתמונות בפורמט png, משום שחלק מהשירותים לא מציגים אותן.
• ציינו במפורש את ה-margin של כל פסקה. ברירת המחדל משנה מאוד בין התוכנות. לחילופין, כאמור, השתמשו בטבלאות מקוננות.
6. כללו גרסת טקסט
חלק משירותי המייל לא מאפשרים לצפות אפילו ב-HTML. לכן, תמיד כדאי לספק גרסת טקסט לכל קמפיין. עם זאת, כדאי לזכור שטקסט רגיל יכול להיות קשה מעט לקריאה ולכן מומלץ לעבור על גרסת הטקסט ולראות שהיא קלה לסריקה ומדגישה – באמצעות מיקום – את האלמנטים החשובים ביותר בקמפיין.
7. תמונות
חלק משירותי האימייל הפופולריים ביותר, בהם ג’ימייל ואאוטלוק, לא מציגים תמונות כברירת מחדל. אם העיצוב שלכם מבוסס על תמונות בלבד, קחו בחשבון שנמענים רבים לא יראו אותו.
כדאי לשמור את התוכן החשוב – הכותרות, הקישורים והקריאה לפעולה – כטקסט בלבד. כמו כן, הוסיפו קישור טקסטואלי לגרסת ווב של הקמפיין, עבור גולשים שמעוניינים לראות את הקמפיין כמו שצריך.
כדאי גם להוסיף לכל תמונה כיתוב באמצעות הפקודה alt. בצורה זו, גם כשהתמונות לא יוצגו, המשתמשים יוכלו לדעת מה היה בהן. בנוסף, כדאי לציין את הגובה והרוחב של התמונות, כדי להבטיח שהעיצוב שלכם לא יהרס במקרה שהתמונות לא יוצגו.
8. מינימליזם לא מתאים לכולם
אם תמונות מהוות בעיה, למה לא ללכת על עיצוב מינימליסטי כשמדובר על שיווק באמצעות ניוזלטר? ובכן, עיצוב מינימליסטי יכול להיות נהדר, אם הוא עשוי נכון. עם זאת, כדאי לזכור שעיצוב מסוג כזה מסתמך בדרך כלל על ההידור של הפונטים.
מאחר שבעברית קשה יותר להשיג אפקט כזה מאשר באנגלית, עיצוב שמסתמך על יופיו של הטקסט עלול להיראות אחרת מכפי שדמיינתם.
9. בדקו
ולסיום כמובן, בדקו. שום דבר לא יאפשר לכם להבין איך הקמפיין נראה, אם לא תבדקו אותו. בדקו את הקמפיין בכמה שירותי אימייל נפוצים. ודאו שכל קישור מוביל למקום הנכון ושהקמפיין נראה טוב גם כשהתמונות אינן מופיעות. אחרי שתשלחו את הקמפיין לא תוכלו להפוך את הגלגל אז בדקו היטב. זה שווה את זה.
10. עזרו לחבריכם
יש לכם ניוזלטר שמעוצב נפלא? רוצים ללמד איך בונים ניוזלטר? אנא, שלחו לנו תמונה שלו כדי שכולם יוכלו ללמוד מכם דבר או שניים. מי יודע, אולי זה אפילו ישכנע כמה אנשים להצטרף לרשימת התפוצה שלכם.