בעל ה-MAE: התפקיד החדש של עולם השיווק הדיגיטלי

מרקטינג אוטומיישן היא כבר מזמן לא אסטרטגיה ששמורה למותגים הגדולים. עסקים קטנים, עצמאיים, עמותות ומלכ”רים מיישמים אותה בקלות ובמהירות כדי לטפח לידים, לשמר לקוחות, לחזק את המותג ולהגדיל מכירות. אין זה מקרי ששוק המרקטינג אוטומיישן כולו והטכנולוגיות הנלוות לו כבר מגלגלות עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה.

במקביל לזינוק בשיעור הפיתוחים הטכנולוגיים והיישומים הרבים, צומח לו תפקיד חדש שעד כה היה בידיים של מנהל השיווק או מנהל הדיגיטל בארגון: מומחה אוטומציה שיווקית או בקיצור – MAE .Marketing Automation Expert הגדרת התפקיד שלו כוללת ניהול הוליסטי של תהליכי האוטומציות השיווקיות בארגון (לשם הדגמה, מספר האוטומציות הפועלות בו זמנית בארגון בינוני עשוי להיות מעל 50) וניטור הדאטה המתקבלת מהן.

עליו לבחור את מערכת המרקטינג אוטומיישן המתקדמת ביותר, לשלוט ולנצל עד תום בכל יכולותיה ולהכיר את כל ערוצי השיווק הדיגיטליים כדי להפוך תהליכי שיווק רבים ככל האפשר לאוטומטיים. 

אילו מיומנויות צריך מומחה אוטומציה שיווקית?

פעילותו של מומחה אוטומציה שיווקית היא חוצת ארגון ולפיכך עליו להיות איש צוות במלוא מובן המילה.כמו כן, עליו להיות בעל כישורי ניתוח נתונים וניהול דאטה, להכיר את מדדי השיווק האפקטיביים ביותר ולבנות להם KPI’s מתאימים. כמובן שעליו להיות פריק של אסטרטגיה שיווקית באופן שיאפשר לו לתכנן אחת מדויקת לכל יוזמה שיווקית של הארגון.  יצירתיות אף היא רכיב חשוב בתפקיד, כדי להעביר את המסרים בצורה מעניינת ומושכת מבלי לפתח תלות באנשי הקופי והארט. ומה עם כישורי ניהול פרויקט? בהחלט כדאי שאיש ה-MAE יהיה בעל ניסיון בהובלה של פרויקטים מורכבים, שכן בארגונים גדולים מדובר בבניה של מאות אוטומציות שונות – לעתים לכל מחלקה. 

מרקטינג אוטומיישן בעולם הדאטה

קשה למצוא ארגון שלא משקיע משאבים רבים באיסוף נתונים ורסיסי מידע על כל לקוח, אבל רבים מהם כלל לא משקיעים בטיוב הנתונים האלה וכריית הפוטנציאל השיווקי האדיר שיש בהם. המספרים לא משקרים: ארגונים מונעי דאטה (DATA DRIVEN) מנצלים את מערכי השיווק שלהם בצורה אופטימלית יותר ומכירים את הלקוחות שלהם בצורה מעמיקה יותר. מומחה האוטומציה המובילים בעולם מבינים זאת היטב ויודעים לחלץ את הנתונים הנכונים לכל אוטומציה שיווקית ולהתאים לה את המסר השיווקי היעיל ביותר. תפקידו הוא להכיר את קהלי היעד הרלוונטיים של המותג ולנתח כל אינטראקציה שיווקית שהם מקיימים בכלל ערוצי השיווק. המטרה: לבסס את התובנות העסקיות העדכניות ביותר בזמן אמת מהנתונים שהתקבלו.

אילו סוגי זקוקים למומחה אוטומציה שיווקית?

העידן הדיגיטלי וריבוי ערוצי השיווק הופכים את ה-MAE למבוקש במיוחד. למעשה, כל עולם האיקומרס פרוס בפניו אבל לא רק. מותגים עם נוכחות דיגיטלית רחבה וסוכנויות דיגיטל מהווים אף הם יעדים להעסקה ישירה של מומחה אוטומציה שיווקית.

אילו תחומי אחריות כולל התפקיד?
ובכן, ניתן לחשוב שגבולות הגזרה של ה-MAE פורצים מעט את תחומי האחריות של מנהל השיווק – אבל בשטח מדובר בשני תפקידים שונים מאוד. מנהל השיווק לא מרבה להתעסק בתכנון אסטרטגי של קמפיין אימייל מרקטינג ולבסס עליו אוטומציה שיווקית ממוקדמת. ה-MAE דווקא כן, ועליו גם לנהל את הלידים, לוודא שמחלקת המכירות ממירה אותם ומשמרת אותם בטווח הארוך. עליו גם לזהות את הרגלי הרכישה של הלקוחות ולייצר עמם אינטראקציה תמידית באמצעות בניית אוטומציות מתאימות. ואולם, עיקר עבודתו היא להפוך את נתוני הקמפיין לתובנות עסקיות מנצחות – והכל בצורה אוטומטית שתחסוך זמן יקר ועלויות תפעול וכוח אדם.

למה הארגון שלך חייב לעבוד עם MAE?
כי מי שעדיין לא עובד עם מערכת מרקטינג אוטומיישן – הגיע הזמן. זה מדבק, באחריות. אחרי האוטומציה הראשונה (בדרך כלל עגלה נטושה או ברכת יום הולדת) מגיע התיאבון הגדול ומספר האוטומציות עולה בקצב מהיר. ניתן גם לעבוד עם MAE במתכונת של פרילאנס או באמצעות סוכנות דיגיטל, אבל אם מדובר בארגון גדול – אין לך באמת ברירה.