אפשר להירגע: מה חייבים לדעת על התיקון החדש לחוק הגנת הצרכן

בעקבות התיקון לחוק הגנת הצרכן שצפוי להיכנס לתוקף ב-1.1.23 במסגרתו חברות עסקיות לא יוכלו לבצע שיחות טלפוניות ללקוחות שהצטרפו למאגר חדש, החלטנו להציף את השאלות החשובות שצצו בימים האחרונים. חשוב לציין: המידע לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי כזה או אחר ובמקרים של סימני שאלה, מומלץ להתייעץ עם עו”ד. שנתחיל?

1. נעים להכיר: מאגר אל תתקשרו אליי

לפני כשנתיים (נובמבר 2020) אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן. התיקון כלל הקמת מאגר ייחודי של מספרי טלפון של אזרחים שיהיו חסומים לשיחות טלפון שיווקיות. בימים האחרונים הושלמה התוכנית ומאגר “אל תתקשרו אליי” הושק לראשונה לקראת כניסתו לתוקף של התיקון החדש ב-1 בינואר 2023.

2. איך מצטרפים למאגר?

כל ישראלי יהיה רשאי להצטרף למאגר בכל עת באמצעות פניה בטופס דיגיטלי או באמצעות מענה ממוחשב בטלפון שמספרו 1-800-071-171 או במענה אנושי לרישום ותמיכה לצרכנים שמספרו 1-800-071-170 הפועל ביום א’ בשעות 14:00-17:00 וימים ב’-ה’ בשעות 9:00-13:00. בנוסף, ניתן להירשם גם בוואטסאפ שבאתר המאגר.

3. למה בעצם צריך מאגר כזה?

מטרת הקמת המאגר נועדה למגר את תופעת עוקץ הקשישים הנופלים קורבן להונאות פיננסיות באמצעות הטלפון, זאת בשל העובדה כי חוק הספאם הקיים אינו מספיק כדי למנוע את פניות השיווק הטלפוניות. לפיכך, מעתה, כל עסק שיבקש ליזום אליו פניה שיווקית טלפונית מחוייב לבדוק אם מספר הטלפון של צרכן מופיע במאגר בפרק זמן שלא יעלה על 15 הימים שקדמו למועד הפנייה השיווקית.

4. מי יאכוף את התיקון החדש?

מי שבאחריותה לאכוף את התיקון החדש היא הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, שתוכל להטיל עיצומים כספיים בגובה של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקל לעצמאי או עסק קטן שפנה לצרכן, למרות שמספרו נכלל במאגר “אל תתקשרו אליי”.

5. האם שליחת מיילים ומסרונים נכללת בתיקון החדש?

לא. שליחת מיילים שיווקיים ומסרונים שיווקיים (הודעות סמס) אינם נכללים בתיקון החדש לחוק הגנת הצרכן. נושא המיילים והסמסים מטופל ב”חוק הספאם” אשר חוקק בנפרד ואינו קשור לנושא השיחות הקוליות. למעשה, ערוצי הדוא”ל, הסמס והוואטסאפ הופכים יעילים ורלוונטים יותר למשווקים המעוניינים לשגר מסרים שיווקים ללקוחות שאישרו קבלת דברי פרסומת.