המדריך לסטארטאפיסט: 2 הסנט של אקטיב טרייל למען אומת הסטארט-אפ

שש שנים עברו מאז התפרסם הספר Start Up Nation והפך לרב מכר ברחבי העולם. הספר נכתב על ידי דן סינור ושאול זינגר, כתבים בכירים בעיתונות האמריקאית ומומחים לגיאופוליטיקה, והוא תיאר איך ישראל הפכה לזירת סטארט-אפ חדשנית, המדורגת בעולם רק אחרי עמק הסיליקון.

מאז שפורסם הספר, סטארטאפים חדשים הוקמו, גדלו, נמכרו, נכשלו, צמחו והצליחו, אבל המשימה לא הולכת ונהיית יותר פשוטה.

בונים סטרטאפ

השיח בקרב קהילת ההייטק כיום מתמקד בעיקר בשאלה האם ישראל נמצאת בעיצומה של בועה שעומדת להתפוצץ ומה יהיה המצב ב-2016 והנבואות- מעורפלות.

חוץ מלתרום את חלקינו לאומת הסטארט-אפ, על ידי מתן מערכת דיוור חינם לסטארטאפים לחצי שנה, אספנו בשבילכם את המידע החשוב כדי לעשות קצת סדר במה שלאומה שלנו יש להציע לסטארטאפים שלה, בנוסף לכמה טיפים שווים במיוחד שחשוב שתדעו עליהם –  כדי שכשתשיקו את הספינה שלכם לים הסוער, תהיו מצוידים בכמה שיותר גלגלי הצלה:

חממה

מה שעולה לי בראש כשאני שומעת את המילה חממה זה אוהל מלבני לבן וגדול עם כל מיני מנורות מסוגים שונים רק שבמקום עציצים וצמחים מכל מינים, יש בחלל שולחנות, כסאות, מחשבים ואנשים, אשר עומלים על פיתוח הרעיון הגאוני הבא שישנה לנו (אף אם במקצת) את העולם. בכל מקרה, חממה טכנולוגית היא פחות או יותר משהו כזה- מדובר במסגרת תמיכה לצמיחה וגידול של סטארטאפים, בין אם מדינתית- בחסות הממשלה ובין אם פרטית.

חממה בחסות המדינה

חממה של לשכת המדען הראשי תחת משרד הכלכלה. לסטארטאפים המדינה מעניקה מימון בסך 85% מתוך תקציב פרויקט של עד 3.5 מיליון שקלים, כאשר לא נדרשת השקעה מהיזם ו-15% הנותרים, ממומנים על ידי החממה הטכנולוגית שהוא מבקש להיות חלק ממנה (מה שאומר שקודם יש לפנות לחממה הטכנולוגית במסגרתה מעוניינים לפעול). החממות הטכנולוגיות הן גופים אשר מקבלים זיכיון מהמדען הראשי, מלווים חברות הזנק ומשקיעים בהן. בתכנית זו, הסטארטאפים מקבלים מהחממה את כל התשתיות שהם זקוקים להם, הכוללות סביבת עבודה, הנחיה וייעוץ מכל המומחים להם זקוקים. לא פשוט כל כך לקבל את התמיכה אבל היא מאד משמעותית שכן רוב הסיכון פה מוטל על המדינה שגם מעניקה תקופת זיכיון ארוכה.

יש לציין כי במסגרת המדען הראשי ישנה גם תכנית של חברות מתחילות, שנועדה לחברות ישראליות בתחילת דרכן ומעניקה מענק כספקי ותמיכה של 50% מהתקציב המאושר לחברה, עם עדיפויות לחברות באזורי פיתוח ולחברות באזורי עוטף עזה.

חממה פרטית

מדובר בחממה טכנולוגית שמוקמת על ידי גוף פרטי ולא פונה לקבלת תמיכה מהמדען הראשי או לפעולה במסגרת המדינה ועל כן פועלת בהתאם לראות עיניה, כאשר סכומי ההשקעה משתנים בין מיזם למיזם. גם החממות הפרטיות מעניקות לסטארטאפים את התשתיות להם הם זקוקים, כמו סביבת עבודה פיזית, שרותי אדמיניסטרציה, ייעוץ מסוגים שונים ועוד.

בין החברות שבבעלותן חממות בחסות המדינה, יחד עם שותפים נוספים הן: מקאן אריקסון, אקוסייקל אלטשולר-שחם, החברה הכלכלית חיפה, גפן השקעות ביומד ועוד..

מבין מפעילי החממות בישראל ניתן למצוא את עיריית רעננה שמפעילה את חממת Hubanana, טבע ופיליפס שמפעילות חממות בתחום הביומד, AOL חברת האינטרנט העולמית ובזק שהקימה לאחרונה חממה המתמחה בIOT –Internet of Things.

אקסלרטור או מאיץ הסטרטאפים

לפני שהגעתם לשלב המתקדם יחסית בסטארטאפ של פנייה לחממה, תוכלו לפנות לאקסלירטורים שונים המציעים לכם, לתקופה שנעה בדרך כלל בין ארבעה שבועות לשישה חודשים, שירותים שונים- מאירועי נטוורקינג והאקתונים ועד חללי עבודה, סדנאות ויעוץ על ידי מומחים.  יש עשרות אקסלרטורים שפועלים בארץ וכל חודש חברה בינלאומית או מקומית אחרת בוחרת לפתוח אקסלרטור משלה. סך הכל זה מבורך ויש אקסלרטורים מגוונים מבחינת השירותים שלהם, ההשקעות, ההשתתפות באחוזים ועוד. בין האקסלרטורים הפועלים בארץ תמצאו את:

Microsoft Ventures

 תכנית הנפרשת על פני תקופה של 3-6 חודשים (לסטארטאפים קצת יותר מתקדמים) וכוללת ייעוץ והדרכה ממנטורים מומחים בעל שם, סיוע בהשגת נראות בעולם המשקיעים וסדנאות מקצועיות בנושאי פיתוח עסקי, שווק, מימון ועוד. בסוף האקסלירטור מציגות בוגרות נבחרות של התכנית (במחזור האחרון היו אלה 11 מתוך 330 שהציעו עצמן) את פיתוחיהן בדמו דיי, בפני קהל הכולל מנהלים ומשקיעים מרחבי העולם.

The Junction

 אקסלרטור הממוקם בלופט בדרום תל אביב ומציע תכנית של שישה חודשים לסטארטאפים בשלב ה’seed’ שלהם. התכנית מציעה לסטארטאפים מימון ראשוני, ייעוץ שותף מחבר מנהלים מייעץ, ‘מחנה מייסדים’ של יומיים, שותפות עסקית, חניכה, מפגשים שבועיים בנושאים טכנולוגיים שונים, סביבת עבודה משרדית חדשנית ועוד.

EISP התכנית של 8200

 אקסלירטור של שישה חודשים המעניק למשתתפים שלו חלל עבודה משותף ב WEWORK תל אביב, ייעוץ מקצועי ואף אישי בליווי מנטורים עולמיים בנושאים שונים, bootcamp- הכולל 13 ימים מלאים של סדנאות ומפגשים עם משקיעים ויזמים (נציג מכל סטארטאפ) ועוד. תכנית זו אינה בעלת מימון ישיר או השקעה.

HAC- מרכז היזמות של מרכז הצעירים בהרצליה

מאיץ לסטרטאפים של שלושה חודשים למיזמים בסגנון קצת אחר- בעלי אופי קהילתי, חברתי ואורבני. בין היתר המרכז מציע חלל עבודה נוח, שירותים מוזלים ותכנית עבודה עם יזמים הכוללת התמקדות של חודש בדמו דיי.

 אקסלרטורים נוספים ובולטים: The Hive, Tyco Innovation Tel Aviv, MindCet, Qstart, המתחם- של האקדמית תל אביב יפו, MassChallenge,  ועוד ועוד ועוד…

StarTau– מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב

המרכז “מכשיר ומטפח את דור היזמים הבא של ישראל.” המרכז מציע קורסים, סמינרים, הדרכות וסדנאות לסטארטאפים או ליזמים צעירים שמעוניינים להקים סטרטאפ אך לא יודעים מאיפה להתחיל. תכנית הדגל של המרכז היא “יזמות עילית”, תכנית של מפגשים שבועיים במשך שלושה חודשים הכולל מפגשים פרונטליים, מנטורינג, ליווי אישי ומפגש עם משקיעים בסוף התכנית.

חללי עבודה

לכאורה נשמע זניח, אולם חללי העבודה המוצעים לסטרטאפים כיום ברחבי הארץ אינם סתם חללים משרדיים אלא הם חללים המהווים סביבת עבודה חדשנית, חברתית ומפרה, שמאפשרת נטוורקינג ובמסגרתה גם מוצעות לקהילה העשרות שונות ומגוונות.

Google Campus TLV

הקמפוס שנפתח בישראל בשנת 2012 הציע בעבר חלל עבודה ליזמים וסטארטאפים. הקמפוס נועד לתרום לחדשנות ישראלית עתידית ולשמר את המוניטין שלה כ”אומת הסטארטאפ”, לפי דבריו של דובר גוגל, פול סלומון, בעת הקמת המתחם בשנת 2012. אולם, למרות הדברים היפים שנאמרו בשנת 2014 פינה גוגל את החלל על מנת להקצות מקום ל Waze שנרכשה על ידו. כיום החלל מארח אירועים וסדנאות שונות; ממועדון שח, דרך סמינר אנדרואיד ועד אקדמיה למורים של גוגל, הרצאה על כלים טכנולוגיים חדשים ל web developers וסדנת UX לאמהות, בגוגל קמפוס תמצאו מכל הבא ליד ותוכלו להתחבר עם חברות דומות לשלכם, להשתתף בהאקתונים ולקבל השראה לעסק שלכם.

צילום מסך מתוך האתר של גוגל קמפוס תל אביב:

גוגל קמפוס

 

WEWORK

החברה שהגיעה לארץ מארצות הברית, העלתה בארץ את הסטנדרט של חללי עבודה לסטרטאפים לרמה אחרת לגמרי עם סניפים בבאר שבע, הרצליה ושניים בתל אביב: ברחוב דובנוב ובמרכז שרונה.

החברה מציעה לסטארטאפים לצאת מהבית ולהתחבר, כלומר, לעשות נטוורקינג, שכן עובדים עצמאיים מכל מיני סוגים משתמשים בשירותיה; מעורכי דין ועד עמותות, חברות קטנות או כותבים והרעיון הוא שכולם ייעזרו בשירותיהם אחד של השני. בעבור השירותים שהחברה מציעה תשלמו סכום שנע בין 1000-2000 ₪ לחודש (בהתאם למספר השולחנות).

חללי העבודה מעוצבים ומצוידים בכל מה שצריך- חשבונות משולמים, שירותי מזכירות והדפסה + כיבוד של קפה, מים ובירות.  גם ב-WEWORK יש אירועים והרצאות לסטרטאפים המיועדים לקהילה, המהווים אלמנט חברתי-קהילתי משמעותי.

מתוך אתר WEWORK הבינלאומי, המציע שירותים לכל מיני סוגי עסקים או במילותיהם “יוצרים”:

wework

 

מיינדספייס- (Mindspace)

חברה שמציעה חללי עבודה בברלין, המבורג ותל אביב. בדומה לwework , גם פה ניתן לשכור שולחנות בתוך חלל עבודה משותף ובמיינדספייס מציעים גם משרדים סגורים לחברות ועצמאים. קפה ובירה מוצעים בבר חופשי ויחד עם העיצוב האורבני המאלף, נדמה כמעט שההפרדה הבינארית בין ביזנס לפלז’ר כבר לא ממש תקפה במיינדספייס. המשרדים בתל אביב נמצאים ברוטשילד 45 ובאחד העם 54 והמחיר מתחיל מ-500 ₪. במיינדספייס מציעים כל מיני שירותים קטנים ומגניבים שמשדרגים את חווית העבודה, לדוגמה אם יש לכם סידורים בעיר- אתם יכולים לקחת אופניים אופנתיים ולחזור, אבל הסיבה האמיתית למה כדאי לכם לשכור משרד או שטח במיינדספייס היא שהם מציעים סודה וגזוז בטעם פטל ללא עלות ולזה- אין תחרות.

צילום מסך מתוך האתר של מיינדספייס:

מיינדספייס

HUB תל אביב

 חלל העבודה האחרון שבחרנו לספר לכם עליו הוא מבין הראשונים שהיו פה. החלל ממוקם במנחם בגין 55 והוא בעל גג עם נוף מהמם. ההאב מציע מרחב עבודה משותף ב-200 ₪ בלבד לחודש ניסיון וחללים מסוגים וגדלים שונים להמשך התקופה, במחירים שנעים בין 550-950 ₪ לחודש. בהאב מערכת שעות הכוללת אירועים חברתיים והרצאות מעניינות מסוגים שונים, כמו לדוגמה סדנת טעימות לעסקים חברתיים. בנוסף, להאב תכנית חממה של שישה חודשים ואקסלרטורים לתקופות של 3-4 שבועות.

צילום מסך מתוך אתר האינטרנט של THE HUB:

THE HUB

כמובן שישנם עוד מקומות וחברות המציעות שירותים בגזרת חללי העבודה, מקטנים לגדולים, כמו למשל מאז”ה 9, מיזנטרופ, פיקוס, סטארטאפ האב הירושלמי, MESH המודיעיני ועוד.. תוכלו לבחור את החלל המועדף עליכם בהתאם לצרכים שלכם, שכן כל חלל שם דגש על ערך מוסף אחר שיש לו לתת לסטרטאפים.

הטבות נוספות

לבסוף, נציין עוד כמה הטבות קטנות שיכולות לעשות את החיים שלכם, הסטארטאפיסטים, לקצת יותר קלים. מדובר בחברות או תכניות שמציעות את השירותים שלהם חינם לסטארטאפים ויכולות במצטבר לחסוך לכם לא מעט שקלים חדשים:

ייעוץ משפטי חינם לסטרטאפים במרכז הבינתחומי בהרצליה– ניתן על ידי הקליניקה להנגשת המשפט להזנקים במרכז הבינתחומי, שמספקת ייעוץ משפטי חינם לחברות הזנק העונות על הקריטריונים שלהם.

Fone.doחברה שמאפשרת להקים מרכזיה טלפונית עסקית בקלות מציעה עכשיו שיחות חינם לארץ ולחו”ל לסטארטאפים למשך שנה.

שירותי ענן של גוגל- Google Cloud Platform for Startups- מעניקה קרדיט של 100 אלף דולר לשימוש בשירותי הענן של גוגל כולל תמיכה טכנית 24/7 ושירותי אחסון ומחשוב שונים.

דיוור אלקטרוני חינם – אחרונים חביבים, אנחנו באקטיב טרייל מציעים לסטרטאפים להשתמש במערכת דיוור האלקטרוני שלנו בחינם למשך חצי שנה כולל כל הפיצ’רים המתוחכמים של המערכת, על מנת להזניק את הסטארטאפ ולשווק אותו כמו שצריך ברגעים הקריטיים שלו.

 זהו, אלו הכריות הרכות שיש לנו לתת לכם על מנת שתצאו מרופדים היטב לדרך, בין אם היא תהיה ארוכה או קצרה. כמובן שיש עוד הטבות שלא ציינו, בעיקר הטבות מס- ממשלתיות ומקומיות, ששווה לכם לברר לגביהם. אנחנו ממליצים להיות מעורבים בסביבתכם ובקהילה, על מנת לקבל את כל מה שיש באפשרותכם וכדי שהמסע יהיה קל ומהנה… שיהיה בהצלחה!

 רוצים לדעת עוד על תכנית הסטרטאפים שלנו? לחצו כאן.

לטיפים ומאמרים נוספים היכנסו לבלוג שלנו.