הגודל לא קובע: כך בונים מסע לקוח אוטומטי בעסק קטן

אוטומציה שיווקית, טיוב דאטה, סינרגיה בין השיווק למכירות, חיבור למערכת CRM – המונחים הללו עשויים להיתפש מורכבים עבור עסקים קטנים, שלא לומר: “עזבו אותנו מכל זה, אנחנו עסוקים בלחפש לקוחות”. ואולם, שיווק אוטומטי לא משרת רק את הארגונים הגדולים. גם עסקים קטנים, עסקים זעירים ואפילו פרילאנסרים יכולים ליישם את האסטרטגיה היעילה הזאת – ובקלות רבה.

למעשה, ככל שהעסק קטן יותר כך תגדל מידת היעילות שיפיק מהפיכת מערך השיווק שלו לאוטומטי. כך לדוגמה, צלם אירועים או מאלף כלבים שעובדים עם 10-12 לקוחות בשוטף ועוד 10-20 לקוחות מזדמנים יכולים וצריכים להרחיב את מעגל הלקוחות הפוטנציאליים באמצעות אוטומציה פשוטה המשגרת הטבות לפני תקופות ביקוש או חגים. השאלה הגדולה היא במה להתמקד קודם? איך לוודא שבניית האוטומציה ותפעולה השוטף לא גובים זמן יקר? 5 צעדים בדרך להצלחה.

הצעד הראשון: בחירת מערכת שיווק אוטומטי

בחירה של מערכת דיוור המסוגלת לבצע אוטומציה שיווקית בקלות במחיר מצוין – היא השלב הראשון. לא צריך לשלם ביוקר ולחפש מערכות מורכבות, אלא להתמקד במערכת חכמה שמציעה את ערוצי השיווק המרכזיים כמו אימייל מרקטינג, קמפיין סמס, וואטסאפ שיווקי, דפי נחיתה, סקרי משוב ועוד – ומאפשרת לשלב את כולם באוטומציה אחת. השלב הבא הוא להתאים את צרכי העסק ליכולות המערכת, כך שאם מרבית הפניות לעסק מגיעות מפייסבוק, אז כדאי שהמערכת תדע להתממשק לרשת החברתית ולאסוף משם את הלידים באופן מהיר.

הצעד השני: ריכוז הלקוחות במקום אחד

לא בקבוצת וואטסאפ ובטח לא בתוך פנקס טלפונים. זה הזמן לשים בקובץ אקסל מסודר את כל הלקוחות הפעילים וגם את אלה שהיו לקוחות בעבר ואת אלה שהתקשרו להתעניין או פנו באמצעות המייל. חשוב להקפיד על כך שכולם יהיו רלוונטיים לעסק וחובה לוודא שהם מוכנים לקבל חומר שיווקי מהעסק. מספר הלקוחות ברשימה הוא לא הפקטור העיקרי כאן אלא איכות הרשימה ומידת המעורבות של הלקוחות במוצר. חשוב גם להטמיע טפסים שיווקיים באתר הבית ומודעות בפייסבוק הקוראות לגולשים אקראיים להירשם לרשימת התפוצה העסקית.


ככל שהעסק קטן יותר כך תגדל מידת היעילות שיפיק מהפיכת מערך השיווק שלו לאוטומטי (צילום: depositphotos)

הצעד השלישי: בניית פרופיל לקוחות

לא כל הלקוחות מונעים מאותם דחפים וכל אחד מהם רוצה להרגיש שהעסק מדבר אליו באופן אישי ומבין את צרכיו. לכן, חשוב מאוד לאפיין את סוגי הלקוחות ולייצר פילוחים מדויקים ככל האפשר. כך למשל, אותו צלם אירועים יכול לפנות באופן שונה לזוגות צעירים ולמנהלי משאבי אנוש המפיקים אירועים עסקיים לעובדים. בניית פרופיל מדויק מזקקת את סגנון הפניה ומוסיפה גוון אישי לכל רכיב באוטומציה השיווקית כדי לשמר את הרלוונטיות של הלקוח למוצר.

הצעד הרביעי: הגיע הזמן לייצר תוכן מעניין

הרבה לפני שחושבים איך להגיד – כדאי לדעת מה רוצים להגיד. אחרי שלבי אפיון הלקוחות ובחירת המערכת שתשגר את המסרים ברגע הנכון הגיע הזמן לשלוף את התותחים הכבדים. כל המבצעים, ההטבות, הקופונים, הסיפורים הכי שווים והלקוחות שכבר ממליצים – כל אלה הם מהווים תוכן שיווקי שיגדיל את המכירות בטווח הקצר. כך למשל, אותו צלם אירועים יכול להציע הנחה של 15% עבור זוג על הפקת סרטון חתונה או על שריון אירוע בתאריך מסוים שאולי נחשב פחות מבוקש.

הצעד החמישי: פשוט לבנות את האוטומציה

אחרי שכל הרכיבים ברורים ומוכנים, הגיע הזמן לבנות את האוטומציה בתוך המערכת שנבחרה. לפני הכל, מחליטים על תהליך המכירה או מסע הלקוח. כלומר, מה הלקוח רואה ומה הרצף התגובתי שלו לתוכן. ברוב המקרים, מתחילים בניוזלטר מותגי כדי לעורר עניין, אם הלקוח פתח אותו במייל ממשיכים לסמס ומשם לוואטסאפ וכן הלאה. אם לא פתח את התוכן במייל, המערכת תשלח לו מייל תזכורת או את מבצע חם ישירות לסמס – מתהליך כזה כבר קשה להתעלם.