מילון מושגים

רשימת תפוצה


רשימת תפוצה שיווקית היא מאגר כתובות מייל או דרכי תקשורת מקוונות אחרות בהן יכול הארגון לפנות אל לקוחות פוטנציאליים ולעניין אותם במוצרים ושירותים. למשל: שליחת SMS לרשימת התפוצה בחינם כדי לספר למשתמשים על הנחה מיוחדת לכבוד החג.

איך משיגים רשימת תפוצה?

היא יכולה להיבנות דרך הזמנות להרשמה דרך נכסים דיגיטליים כאתרים, דפי נחיתה, עמודי פייסבוק, חשבונות אינסטגרם, בלוגים ועוד. אלו יכולים להיות נכסים ששייכים לארגון, או פוסטים אורחים אצל אחרים, פופ-אפים באתרים ועוד. אפשרות נוספת היא רכישת רשימות תפוצה שהכינו אחרים, אך קריטי לבחור אחת שנבנתה בהתאם לצורכי הארגון והכתובות בה רלוונטיות ותקפות; בסופו של דבר, את הכתובות המתות תגלו רק לאחר שכבר שילמתם ושיגרתם קמפיין.

מהן הטעויות הנפוצות בבניית רשימת תפוצה?

כל המשווקים בעולם רוצים רשימות תפוצה גדולות, עשירות, רלוונטיות, מדויקות, עדכניות – ורוצים אותן אתמול. ואולם, רבים מתפתים לקנות רשימות כאלה מידי כל מוכר אפשרי, מתוך מחשבה שאם אפילו רק 10% מהרשימה תהיה רלוונטית ועם מספרים וכתובות מייל בתוקף, ינצח חוק המספרים הגדולים. ההנחה הטבעית היא שלמתחרה יש רשימות גדולות יותר, שכן תמיד יעדיף כמות על חשבון איכות ולכן גם אנחנו צריכים להתפשר. בפועל, פרטי קשר שהשגתם לבד יהיו תמיד עדיפים על כאלו שנרכשו חיצונית ושווה גם לקטלג אותם אחרת ברשימה הכוללת. אם בכל זאת העדפתם לקנות רשימות תפוצה קיימות, זיכרו לבחון אותן בשטח ולדעת לסרב לרשימה שמתגלה כבלתי מעודכנת.

מהן הטעויות הנפוצות בניהול רשימת תפוצה?

גם אם יש לכם רשימות עצומות, זה לא אומר שסיימתם ואפשר לנוח על זרי הדפנה בין קמפיין לקמפיין. ניהול רשימת תפוצה הוא מטלה מתמשכת: כמו כל מסד נתונים, רשימת תפוצה היא אלמנט שחובה לעדכן באופן קבוע ומתמשך בהתאם לצרכים השיווקיים ולהזדמנויות מסחריות. ישנם עסקים רבים שלא מבינים למה קמפיינים של דיוור ישיר באימייל – צורת הפצה אפקטיבית ביותר, כשעושים אותה נכון – נכשלים אצלם בצורה סדרתית. בסופו של יום, זה לא משנה כמה יעיל יהיה המסר, אם הנמען פשוט לא יהיה בצד השני. טעות נפוצה אחרת היא שמירת רשימות התפוצה בצורת טקסט פשוט, ללא רכיבי הצפנה או הגנה; פושעי סייבר יחפשו את הרשימות הללו בכל פריצה, ובשווקים רבים חלים על רשימות אלו תקנות מחמירות של חוקי הגנת מידע.

איך נראית רשימת תפוצה אפקטיבית?

ישנן לא מעט דעות בנושא, בעיקר כשאלו רשימות תפוצה לצורך דיוור אלקטרוני. בפועל, חשוב לסמן בנפרד משתמשים שהגיבו בעבר למסרים, משתמשים שמגיבים למסרים באופן קבוע, משתמשים שהגיבו לקמפיין שתואם את המיפוי שלהם ברשימה – גיל, מין ומגדר, מיקום גאוגרפי, קבוצה סוציואקונומית, או כל חיתוך אחר שבידיכם, משתמשים שהגיבו לקמפיין שכלל לא תואם את המיפוי שלהם שבידיכם, וכמובן משתמשים שביקשו הסרה מרשימת התפוצה הפעילה. הניהול השוטף של הרשימה יתחשב במידע הזה, מה שיסייע גם למבצעי אוטומציה שיווקית, גם למדידת אפקטיביות הקמפיין וכמובן – למבצעי ההפצה הבאים.

ניהול רשימת תפוצה הוא ממשימות הבסיס של כל צוות שיווק בכל ארגון, וביצוע בעייתי יכול לפגום משמעותית בביצועי העסק. ארגון שיודע איך לבנות רשימת תפוצה יוכל לחסוך הרבה מהוצאותיו, ולייצר לו הזדמנויות מכירה רבות.