מילון מושגים

אוטומציה שיווקית


אוטומציה שיווקית (Marketing automation) לעסקים היא בעצם פעולה אוטומטית הפועלת על פי נתונים שהוגדרו מראש ומאפשרת להגיע לקהל הנכון בזמן הנכון. עולם השיווק נעשה מסובך ויקר יותר ככל שארגונים העצימו את פעילותם ברשת, ותפוצת מכשירי מובייל שמספקים הררי מידע על המשתמש הפכה כמעט טוטאלית. נוצר מצב בו ישנו הרבה מאוד מידע על כל קבוצת לקוחות פוטנציאלית, ושלל הזדמנויות לפנות אליה. אבל איך בוחרים בצורה ממוקדת גם קהל וגם הזדמנות? לשם כך יש צורך בעבודת אנליסטים שתעכב את הפנייה והחלון ייסגר. מערכת אוטומציה שיווקית היא הפיתרון לאתגר הזה, ומאפשרות לכל עסק להשיג מקסימום אפקטיביות מהקמפיין.

איך זה עובד?

תשתיות תוכנה חכמות שמצליבות בין רשימות התפוצה, התנהגות הנמענים ויעדי הקמפיין, כדי לבחור פעולה ולבצע אותה בבת אחת בקנה מידה גדול. הן יודעות לזהות היכן נמצאים המשתמשים ובאיזו פלטפורמה כדאי לפנות אליהם, מה נכון להגיד להם, ואיך לנצל הזדמנויות לפניות המשך. למשל, משתמשים שקיבלו דיוור ובו המלצה לצפות בסרטון ואכן צפו, יקבלו הודעות אחרות ממשתמשים שאפילו לא פתחו את המייל. ישנן כיום תשתיות Marketing Automation יעודיות לאימייל מרקטינג, ל-SMS, לרשתות חברתיות ועוד.

מה זה נותן למשווקים?

המקרה הבולט ביותר הוא אוטומציה באימייל: על אף שזה אפיק תקשורת מאוד ותיק, אנליסטים בכירים מסכימים שדואר אלקטרוני הוא דרך אפקטיבית ביותר לשמירת החיבור עם לקוחות ושותפים. למשל, כל מי שרכש מוצר באתר יקבל קבלה במייל, ביחד עם ניסוח שיסייע לו להבין שהרגע ביצע עסקה מצוינת. בנוסף, ניתן להוסיף למייל כזה גם לינקים למדריכי שימוש, ביקורות גולשים אחרים, וידאו ועוד. התוצאה: שיווק אפקטיבי, באפס מאמץ מצד העסק – כשהמשתמשים מרגישים ממש איך אנחנו “מלווים אותם הביתה”.

עוד דוגמה מעולה היא תקשורת מתמשכת עם המשתמשים: ניתן לפנות למשתמשים רשומים שביקרו באתר או נחשפו לקמפיין אך לא ביצעו פעולה ופשוט לשאול אותם למה באופן כן וענייני. בצורה זו, ניתן לבצע סקרי שימוש בקלות ובלי לשלם לחברת סקרים חיצונית, ולקבל משוב מהיר ונוח. ארגונים חכמים ידעו גם איך לנסח מסר שיווקי שיתאים לחגים ומועדים, או לפנות לקהל מקומי גם כאשר מתרחש אירוע עולמי ולספר לו שגם פה אצלו בשוק יש הנחה למרות שהאירוע כביכול לא נוגע לו. בסופו של דבר, כל משתמש ישמח לקבל הצעה להנחה, ופחות יעניין אותו לגלות אם זה בגלל חג בצד השני של העולם. אוטומציה שיווקית מאפשרת לבנות מראש את כל המסרים הללו, כל המקרים והתגובות, ולתת למערכת לעבוד בסדרי גודל נרחבים ובדיוק מושלם.

יש בשוק הרבה מערכות שנופלות תחת ההגדרה הכללית של Marketing Automation, אך בפועל מאוד מגבילות את מה שיכול העסק לעשות בעזרתן. מערכות אוטומציה שיווקית אמיתיות תמיד יאפשרו לארגון לבנות את המסרים בקלות, ולנטר כל פעולה של כל משתמש רלוונטי. המערכות הללו נבדלות זו מזו בעיקר ביכולת הפעולות שהן מבצעות לפי כל מקרה שהוגדר, אך יותר מכך – בנוחות העבודה וגמישות ההפעלה שלהן. תשתית אוטומציה שיווקית מתקדמת תאפשר לכל חברי צוות השיווק והמכירות להגדיר ולהפעיל סט תגובות והודעות באימייל, ב-SMS או בכלים אחרים, ללא הדרכה צורך בהדרכה ממושכת.

מערכות אוטומציה מתקדמות יודעות גם לשלב בין כמה פלטפורמות ולעזור לחברה לבצע אוטומציה במהלכי השיווק ע”י שלל טריגרים שהוגדרו מראש. כמו כן, הן מתאפיינות ביכולת פיצול וניתוח טראפיק כדי לגלות איזה אפיק הפצה הוא היעיל ביותר עבור העסק. כך, ירד העומס מהארגון והוא יוכל לפנות יותר מצוותי השיווק שלו למשימות אחרות בעוד מערכות האוטומציה מנהלות את הקמפיין.
שילוב אוטומציות במערך השיווק יגדיל מעורבות, יתן ערך נוסף למשתמש, יתן מענה מבחינת שירות לקוחות ושרשרת תפעול ויהיה שם תמיד בשביל הלקוח, ללא תלות במעורבות אדם.
אוטומציות הן הדבר הבא בעולמות השיווק וביכולות התפעול של כל מוצר או שירות, ברגע שהן מתממשקות בקלות לשאר המערכות שלכם אתם כבר לא צריכים כבר לרדוף אחרי הלוח זמנים שלכם: מגדירים מראש ושרשרת הפעולות מתקיימת לבד.