בלי מלאים ובלי חסמי כניסה: איך להצליח בדרופשיפינג?

לפי כל הסימנים, חודש הקניות העולמי שזה עתה יוצא לדרך הולך להיות חם. נראה שכל מי שמחזיק מלאי כלשהו איפשהו מנצל את העובדה שכרטיסי האשראי כבר שלופים כדי להציע הנחה אטרקטיבית. למעשה, גם להחזיק מלאי זה כבר פאסה. העידן הדיגיטלי סיפק שיטות מכירה מהירות, ישירות ואמינות – גם בלי להחזיק במלאי מוצר אחד. אחת מהן היא דרופשיפינג (Dropshipping), מודל עסקי המאפשר לכל אדם לסחור במוצרים של ספק אחר בלי לשאת בעלויות ייצור, אחסנה והפצה.

במבט ראשון נראה כי לדרופשיפרים יש חיים די קלים. הם מוכרים ומעבירים את ההזמנה ליצרן, שמצדו אחראי לספק את המוצר ללקוח הקצה בתנאים שנקבעו מראש. Win-win כבר אמרנו? אתרי המכירות הגדולים בעולם כמו אמזון ועלי אקספרס מפעילים חטיבות שלמות שכל תפקידן זה להפעיל חנויות ייעודיות למוכרנים נמרצים מכל מקום בעולם. היתרונות נראים למרחוק: עלויות תפעול נמוכות (כל מה שנדרש זה רק אתר אינטרנט וחברת סליקה), אין ניהול מלאי, אחסון, לא נדרשים משרדים מפוארים ואפשר למכור מכל מקום בעולם.

מנגד, מודל הדרופשיפינג לא חף מחסרונות: הליך בחירת יצרן או ספק אמין ואיכותי אינו נטול סיכונים, חסמי הכניסה נמוכים וכל אחד יכול למכור בכל מחיר, התחרות מחריפה בכל רגע, אין שליטה על המלאי ומערך המשלוחים, שולי הרווח נמוכים, שירות הלקוחות וטיפול בהחזרים מוטלים על המוכר חסר השליטה לחלוטין. ועדיין, מסתבר שיותר ויותר יזמים מעדיפים לפעול במודל הדרופשיפינג. לכל מי שרוצה להצטרף לשיטה שכבר כבשה נתחים גדולים בעולם האיקומרס, הכתבה הזאת בשבילו.

כל מה שחייבים לדעת על דרופשיפינג

1.  פותחים חנות? קודם בחרו את הנישה שלכם

כל איש שיווק יודע שמיקוד הוא הדרך להצלחה ומי שרודף אחרי שתי ארנבות לא יצוד אפילו אחת. ההיגיון הזה נכון גם כשמדובר בדרופשיפינג. ככל שסל המוצרים המוצעים יהיה מצומצם ונישתי יותר – כך גדל הסיכוי למצוא יתרון תחרותי שיבדל אתכם מול המתחרים. מבט קצר על הסופרמרקטים המתפוצצים מעומס של אתרי האיקומרס מלמד מהר מאוד שנעליים קונים בחנות נעליים ולא בחנות שמציעה גם ציוד דיג.

2. יש מוצרים שלא פתוחים למכירה

מודל הדרופשיפינג פוטר את המוכרים מאחסון וניהול מלאי, אבל זה לא אומר שביכולתם למכור כל מוצר שעולה על דעתם. מכירה של מוצרים מקוריים או מזויפים המוגנים תחת הסכמי זכויות יוצרים כמו חפצי אמנות, מוזיקה, מותגי על בינלאומיים – עלולה לגרור תביעה משפטית ונזק כספי גבוה. גם מוצרים שתהליך הפצתם מורכב כמו מוצרים שבירים, מכניים, כבדים או רגישים חשופים לתקלות ועלולים להוביל להפסד כספי ופגיעה במוניטין של המוכר.

3. רכבו על הטרנד הנכון

זוכרים את הספינר? את צמיד ה-Livestrong? ועוד שאר טרנדיים זמניים שנמכרו במיליונים בתוך זמן קצר? בדיוק כאלה אתם צריכים. טרנדים באים והולכים ומי שיעלה על הרכבת בזמן – יגזור קופון שמן. איך צופים את הטרנד העתידי הבא שיטריף את העולם? עוקבים אחרי גוגל טרנדס או פשוט יוצרים אותו בעצמכם.


דרופשיפינג. אין ניהול מלאי, אחסון, לא נדרשים משרדים מפוארים ואפשר למכור מכל מקום בעולם (צילום: Pexel)

4. לכו עם תחושת הבטן שלכם

בחירת היצרן או הספק המתאים היא הבסיס להצלחת המודל כולו. ניתן לדמות את ההחלטה הזאת לבחירה של שותף עסקי מבין עשרות מועמדים, רק עם כוכבית אחת שחורה: אין לך מושג מי הם באמת. לכן, מומלץ להקדיש זמן למחקר, מעקב אחר נתונים סטטיסטיים, ביקורות וציונים שנתנו דרופשיפרים אחרים על אותו ספק. אל תתפזרו ולעולם אל תבחרו מספר ספקים שמשווקים את אותו המוצר.

5. השקיעו בשיווק

לא צריך להקצות תקציבי עתק אבל בהחלט נכון לעבוד נכון כדי לשווק את האתר שלכם לקהל היעד שנבחר. התחילו בדומיין קליט ורלוונטי, קדמו טפסי הרשמה באתר, צרו ניוזלטרים ודפי נחיתה מותגיים ובנו מסעות לקוח אוטומטיים כדי לחסוך בעלויות שיווק. מומלץ להקים גם עמודי מכירה בסושיאל ולייצר תוכן SEO מנצח כדי לקדם את המסרים המכירתיים ולהציג את סיפור המותג שלכם. 

6. שמרו על המוניטין המקוון נקי ומזמין

נראה פשוט נכון? תחשבו שוב, בעיקר שאין לכם כל שליטה על איכות המוצר או הפצתו ללקוח. עם ביקורת אחת שלילית עוד אפשר להתמודד, אבל מספר ביקורות שליליות כבר עלולות לפגוע ואף להרוס את המוניטין שלכם. מנגד, ביקורות חיוביות (אל תהססו לבקש מלקוחות לפרגן לכם!) חייבות להיות מוצגות במקום בולט. אה כן, ואל תשכחו להשיב לכל ביקורת באשר היא. שתיקה מובילה לשחיקה.

7. סבלנות רבותיי

אם יש תסריט משותף לכל דרופשיפר מתחיל, הרי שהוא כולל קופות מצלצלות כבר ביום הראשון. ובכן, לא תמיד זה כך וכדאי לרתום את כל מלאי הסבלנות הקיים ולא להישבר. אם הלכתם לפי הספר – זה אמור לעבוד. אם בכל זאת המכירות מקרטעות, זה הזמן לבצע חישוב מחדש ולבדוק איפה טעיתם בדרך. 

עדיין לא לקוחות של אקטיב טרייל? קבלו 30% על תוכניות הדיוור והאוטומציה השנתיות כדי שתוכלו לבנות אוטומציית עגלה נטושה במהירות ובקלות. פותחים חשבון ומקבלים קוד קופון ישירות למייל.