כל מה שאתם צריכים לדעת על חוק נגישות האתרים בישראל

לפי סקרים שונים, בישראל לא פחות מ-1.5 מיליון גולשים עם מוגבלויות ברמות שונות (כחמישית מהאוכלוסייה כולה).
חוק נגישות האתרים (או בשמו הרשמי “תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”) נכנס לתוקף החל מה-26.10.17 במטרה להנגיש את האינטרנט לציבור הרחב ולהסיר את המגבלות הקיימות בפני חלק נכבד מן הגולשים.

אילו אתרים חייבים להנגיש בחוק החדש?

נתחיל בכך שלא כל האתרים חייבים להיות מונגשים וגם בין האתרים המונגשים יש מספר רמות שונות של הנגשה מחייבת.
באופן כללי, אתרים שחייבים להיות נגישים (ומפורטים בהמשך) הם אתרים אשר מעניקים “שירות לציבור” ואין זה משנה אם האתר מופעל על ידי אדם פרטי, חברה, עמותות, גופים ממשלתיים ורשויות מקומיות. אתרים בשפות זרות (או כאלו שמאוחסנים מחוץ לגבולות ישראל) גם הם חייבים להיות נגישים במידה והם פונים לגולשים מישראל.

ההגדרה של “שירות לציבור” היא כל אתר המפרסם שירות או מידע בתחומים כגון מסחר, בריאות, בידור, חינוך, רווחה, ספורט וכו’. בנקים, משרדים ואפילו מסעדות, כולם נכללים בהגדרה זו.

למעשה, בעלי אתרי אינטרנט קיימים שנפתחו לציבור לפני ה-26.10.17 חייבים להנגיש את האתר שלהם במידה ומחזור העסקאות שלהם עלה על מיליון ש”ח בממוצע לשנה בשלושת השנים האחרונות.
מי שהמחזור המעודכן שלו נמוך יותר, חייב לציין את פרטי יצירת הקשר עמו לשם מתן שירותים.
אתרים חדשים שנפתחו לאחר תאריך זה, חייבים להיות מונגשים החל ממחזור ממוצע של 300,000 ₪ ובעתיד (2020), אתרים חדשים יהיו מחויבים להיות נגישים החל מ- 100,000 ₪.
נקודה חשובה – גם אם האתר שלכם הוא דף באתר חיצוני (כמו פייסבוק או רשת חברתית אחרת) אתם עדיין מחויבים להנחיות הנגישות.

מגבלות טכניות ופטורים נוספים

ניתן להגיש בקשה לדחיית ההנגשה בשלוש שנים (ועד שלוש נוספות) במידה ויש לכם אתר קיים שהפלטפורמה עליה הוא בנוי לא מאפשרת הנגשה מבחינה טכנית. הבקשה צריכה לכלול בדיקה שנעשתה על ידי איש מקצוע ומחייבת לספק נגישות חלופית עד לביצוע ההנגשה.

איפה ניתן למצוא את רשימת הדרישות המלאה?

התקן הישראלי (ת”י 5568) מבוסס על התקן הבינלאומי (W3C) עם מספר שינויים, חלקם נכנסו לתוקף רק מאוקטובר 2017.
את כל המידע הטכני, כולל תרגום לעברית, אפשר למצוא באתר משרד המשפטים. חשוב לשים לב שמדובר בדרישות המינימום וניתן (ומומלץ) להנגיש את האתר בצורה מקיפה יותר. תזכרו שאתר לא מונגש מונע מקהל לקוחות עצום להשתמש באתר (ובשירותים שלכם).

אז מה זאת ההנגשה הזאת? ומה זה אומר?

בכדי להבין את משמעות ההנגשה, אנחנו צריכים להיכנס לנעליהם (ודפדפניהם) של אנשים בעלי מוגבלויות שניגשים לאתר שלכם. חשוב להבדיל בין שתי קבוצות עיקריות מפני שהן חוות את האתר שלכם בצורה שונה לחלוטין:

1. משתמשים עם לקות ראייה / ראייה ירודה

מדובר באנשים אשר סובלים ממגוון לקויות רחב שמפריע להם להשתמש באתר – החל משדה ראייה מצומצם ועד עיוורון צבעים.

2. משתמשים עיוורים

גולשים אלו משתמשים בתוסף המותקן על הדפדפן. תוסף זה סורק את האתר ולמעשה מקריא אותו בקול.

3. משתמשים בעלי מוגבלויות שונות

גולשים אלו אין להם מוגבלויות ראייה כלל, אך משתמשים בכלים שונים בכדי להתאים את האתר והדפדפן כך שיהיה להם קל ונוח לצרוך את האתר כמו שהוא. מדובר בגולשים בעלי מגבלות פיזיות שאינם יכולים להשתמש בעכבר, בעלי לקויות שמיעה (רלוונטי בעיקר בווידאו), בעלי לקויות למידה ומוגבלויות תפיסה.

נחלק את הדגשים לפי סוג מוגבלות וחווית השימוש באתר:

תאימות לקורא טקסטים

הסדר הלוגי בתוך האתר חייב להיות ברור. כלומר, הכותרות החשובות ביותר יופיעו למעלה ולאחר מכן החלקים הפחות חשובים. גם את התפריטים צריך לסדר בצורה הגיונית. לדוגמה, התפריט העליון יהיה זה עם הקישורים החשובים ביותר ואילו תפריט צדדי (אם יש כזה) יכלול את הקישורים הפחות חשובים, בכדי לאפשר לקורא שאיננו רואה להבין את מבנה האתר.

בנוסף, יש דגש רב על תגיות alt לכל תמונה וסרטון וידאו שאותם הקורא יקריא.

הטקסט

אנשים בעלי מוגבלויות ראייה נוטים להגדיל את הטקסט דרך הדפדפן מעבר לגודל שהוגדר בעיצוב של האתר עצמו. הבעיה היא שבמרבית האתרים, הדבר ייצור עיוות של האתר, במיוחד אם קיימות בו תמונות עם טקסט בתוכן. באתרים ניידים יתקבל אפקט דומה באתרים שאינם מותאמים לגלישה מנייד.
בכדי לאפשר להם להשתמש באתר, עליכם לאפשר הגדלה והקטנה של הטקסט בלבד מבלי לעוות את שאר העמוד. מומלץ להשתמש באייקון פשוט שיאפשר לבחור בגודל הפונט המתאים כמו שעושים באתר משרד המשפטים:

אתר משרד המשפטים

 

למרות שהרבה אתרים אוהבים להשתמש בגופן מותאם אישית, הגופנים הברורים והקריאים ביותר הם עדיין הגופנים ממשפחת Sans Serif כגון אריאל.

בנוסף, הטקסט עצמו צריך להיות קריא וברור בכדי להקל על בעלי מוגבלויות קוגניטיביות : אם השפה היא טכנית, רצוי לספק הסבר או תרגום קצר לכל מונח ולהקפיד על פסקות קצרות עם רווח ביניהן. אם האתר אינו מיועד כלל לקהל טכני או מקצועי, רצוי להשתמש בשפה כמה שיותר פשוטה.

ניגודיות

נושא הניגודיות הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בנגישות אתרים מכיוון שהוא משפיע ישירות על האופן בו גולשים עם לקויות ראייה שונות (כמו עיוורי צבעים) יראו את האתר.  יש הרבה כלים שמאפשרים לבצע סימולציה כמו למשל זה של TopTal בו אתם מדביקים כתובת של אתר ויכולים לראות אותו כאילו הייתם עיוורי צבעים מסוגים שונים.

אתר TopTal

 

 

לא רק עכבר

עוד אלמנט חשוב של נגישות אתרים הוא אפשרות לתת לגולשים עם מוגבלויות לנווט באתר: אנשים מסוימים נאלצים להשתמש במקלדות עם מעט מקשים ולא יכולים כלל להשתמש בעכבר. לכן, יש לבדוק שאפשר לנווט באתר בצורה נוחה באמצעות מקשי הניווט המיוחדים בדפדפן כגון TAB,
בנוסף, עדיף לשקול בחיוב לצרף מפת אתר או פוטר (החלק התחתון ביותר באתר) עם כל הקישורים לעמודים המרכזיים באתר שנמצאים מתחת לעמוד הבית.

טפסים

אנחנו תמיד מדגישים את חשיבות עיצוב טופס בצורה נכונה, אבל יצירה של טפסים מותאמים היא חשובה על אחת כמה וכמה. לא מספיק שלחיצה על מקש TAB תשנה את הפוקוס על פי סדר השדות בטופס, אלא לכל טופס ושדה חייב להיות תיאור נלווה וברור של מה בדיוק צריך למלא בו.

אם קיימות הודעות שגיאה, יש להתייחס לכל שדה באופן ספציפי ולא לתת לגולש לנחש איפה בדיוק נמצאת השגיאה (טיפ נהדר גם למי שלא מחויב להנגיש את האתר שלו, אבל מבלבל בעיקר משתמשים בקורא מסך).

וידאו

אחד השימושים הפופולאריים ביותר ברשת כיום הוא צפייה בקטעי וידאו.
בכדי להנגיש קטעי וידאו קיימים יש שתי אפשרויות :
א.לצרף כתוביות בגוף הסרט בפורמט שקוראי מסך יכולים לקרוא (לכן כתוביות “צרובות” אינן מתאימות).

ב.לצרף גרסה טקסטואלית של הסרטון בדף המתאים אם הוא מוטמע בתוך האתר. זו גם טכניקה יעילה מאוד עבור קידום אתרים.

מודעות ופרסומות

המלצה – להימנע מרענון אוטומטי של העמוד על מנת לשנות את המודעות הנוכחיות בעמוד. גם מודעות שנפתחות בעמוד חדש ומסתירות את העמוד הנוכחי בלי להתריע על כך יכולים להיות בעייתים. מפרסמים שרוצים לקבל יותר חשיפה, יכולים להוסיף קישור טקסטואלי למודעות שלהן עם הפניה לאתר הרלוונטי.

הנגשה באקטיב טרייל

כחלק מהתפיסה שלנו, אנחנו עושים את מירב המאמצים בכדי לתת ללקוחותינו מגוון רחב של כלים שיאפשרו לכם להנגיש את העסק והתוכן שלכם.
בפן הטכנולוגי, כל דפי הנחיתה והמיילים שלנו כוללים את האפשרות להנגשה מלאה – מנגנון נוח להכניס תגיות alt, כלים מוטמעים להגדלת טקסטים ושינוי ניגודיות, ויכולת לסדר את הטקסטים בצורה לוגית ומסודרת כך שיתאים לקוראי מסך – הכל כבר שם ובאופן אוטומטי.
אנו נמשיך לפתח כלים נוספים – להנגשה השפעה חיובית לא רק על העסק שלכם, שכעת יכול לפנות לקהלים רחבים יותר, אלא גם על המרחב הוירטואלי שכעת הופך ידידותי ושמיש יותר לאנשים שקודם הודרו ממנו.

קראו עוד:

כיצד לשלוח קמפיין דיוור אלקטרוני ולהישאר בחיים

אוטומציה של דוא”ל: הבחירה בין אימייל יחיד או סדרה