מילון מושגים

מה זה שיווק B2C?


שיווק דיגיטלי  Business to Customers) B2C) הוא שיווק של מוצרים או שירותים ישירות לצרכן הקצה. שיטת שיווק בה מגוון הצרכים של הלקוחות רחב, הרצונות, תחומי העניין וההעדפות הם אינסופיות. בשיווק ישיר לצרכן הקצה יש מורכבות גדולה, היא מתבטאת ביכולת להתאים את המסרים השיווקיים לקהל היעד. כדי לצלוח את המורכבות הזו יש לאפיין את קהל היעד, לטרגט אותו, להצליח להניע אותו לפעולה ולבסוף להעביר אותו מסע לקוח שיהפוך אותו ללקוח רוכש. עם ההתפתחות הטכנולוגית שיווק דיגיטלי לצרכן הסופי הפך לממוקד יותר, הצרכן מצפה לקבל מסרים פרסונליים ולהרגיש שיש מי שרואה אותו, רף הציפייה גבוה ולעסקים אתגר גדול, מי שיודע לפצח אותו נהנה מקהל לקוחות חוזר ורוכש.

 

איך נראה שיווק B2C בפועל?

 

שיווק B2C בשונה משיווק B2B הוא שיטת שיווק ישירות ללקוח הקצה. אז איך משווקים ללקוחות קצה? בתור צרכנים כולנו חשופים לשיטות שיווק B2C, זה קורה בערך מהרגע שאנחנו פותחים את העיניים ועד שנסגור אותן. שלטי חוצות, באנרים, מודעות בסושיאל, מודעות במדיה, פרסומות בטלוויזיה, מנועי החיפוש, אימייל מרקטינג, סמסים ועוד. חברות המשווקות B2B נאבקות על תשומת לב הלקוחות במטרה להצליח לעורר רגש, לפתור בעיה, לעורר סקרנות ובכך להניע את הלקוחות לרכוש את המוצרים שלהם.

 

השוני בין שיווק ללקוחות עסקיים ללקוחות פרטיים

 

נתחיל דווקא בדומה בין שיווק B2C לשיווק B2B, קודם כל, בשני המקרים מדובר באנשים. גם מאחורי עסקים שבוחרים שירות או מוצר עומדים אנשים, עם רגשות, צרכים, נקודות כאב ועם רצון לפתור את הבעיה שלהם. עם זאת, חשוב לזכור, איש רכש או מקבל החלטות בארגון פועל בצורה שונה בתור איש מקצוע לעומת הדרך בה הוא פועל כצרכן פרטי ובכך טמון ההבדל הגדול בין השניים. פניה לבעלי תפקידים וחברות תהיה שונה בסגנון, בשפה ובדרך בה נעשית הפנייה. בשיווק B2C ניתן למצוא את קהלי היעד בפלטפורמות מרובות, מה שלא תמיד יהיה נכון בשיווק B2B. תהליך המכירה עצמו יהיה שונה, בשיווק לעסקים יש צורך ביותר מקבלי החלטות לעומת שיווק לצרכן הסופי. גם מבחינת מערכת היחסים לאחר הרכישה בדרך כלל היא תהיה מורכבת יותר בשיווק לעסקים ולכן גם המשפך השיווקי יושפע מכך. מה שבטוח, בשני סוגי השיווק יש חשיבות לבניית מערכת יחסים המושתתת על אמון, בעיקר בעקבות התעצמות עולם המכירות אונליין, האמון נבנה בעיקר בזכות מסעות לקוח ומסרים שיווקיים שמגבירים אמון.

 

מכירות אונליין B2C

 

אם עד השנים האחרונות זה לא היה מובן, כעת רואים זאת בבירור. מכירות און ליין תופסות מקום מרכזי בעולם הסחר והמכירות. אם בעבר מכירות ללקוחות היו חייבות להיות פרונטליות בחנות ומבוססות על הקשר שבין המוכר לקונה, העולם שינה את דרכו. את איש המכירות החליף המחשב, מה שלא התחלף הוא הרצון של הלקוח הסופי לקבל שירות טוב, לבנות אמון מול המותג ולקבל את מלוא המידע כדי לרכוש. עולם המכירות אונליין, או בשמו הנוסף עולם האיקומרס (Ecommerce), הוא העולם החדש ולשם מתנקזות רוב האנרגיה של אנשי השיווק החדשים. מכירות באיקומרס נוגעות בעיקר לצרכני קצה ולכן יש צורך בהתאמת המשפך השיווקי לשיווק B2C. אחד מערוצי השיווק B2C המרכזיים המשמש כעמוד תווך לאתרי איקומרס הוא שיווק במייל. מערכת מרקטינג אוטומיישן היא קריטית עבור הצלחתו של אתר איקומרס והיא תשמש אותו כדי למקסם כל נקודת אינטראקציה בין העסק לבין הצרכן הסופי ובתהליך הגדלת המכירות.