מילון מושגים

נכס דיגיטלי


בטח יצא לכם לשמוע לא מעט את צמד המילים “נכס דיגיטלי” אבל מה זה בעצם? נכס דיגיטלי הוא פורמט מקוון הכולל תוכן המאפשר לחשוף גולשים ברשת להזדמנויות מכירה שונות. נכסים שכאלה יכולים להיות בבעלות מלאה של מפעיליו, או תחת חסות של פלטפורמה בה הנכס נמצא. למשל, נכס בבעלות מלאה הוא אתר אינטרנט – בלוג, אתר מכירה וכו’, שאותו הקימו המפעילים בעצמם, אחסנו על שרתים וכן הלאה. נכס בבעלות חלקית הוא למשל, קבוצת פייסבוק, ערוץ יוטיוב, חשבון אינסטגרם, חנות אמזון ועוד. במקרים אלו, הבעלים הם החברות ששולטות בפלטפורמה והן שסיפקו למפעילים תשתית מתאימה להקמת עמודים, חנויות וכן הלאה. המפעילים הם שצריכים להביא לשם לקוחות, לציית להנחיות הבעלים ולעיתים קרובות גם לשלם להם דמי מנוי ומעשר מהרכישות.

איך לבנות נכס דיגיטלי?

ישנם מפעילים שסבורים שנכס דיגיטלי שהוקם על פלטפורמה של מישהו אחר טומן בחובו סיכונים גדולים, שכן פלטפורמות כמו פייסבוק וגוגל לא ישאלו לדעתכם אם יבחרו לשנות את המדיניות, לצמצם את ההכנסות שלכם או לסגור לכם את הנכס וחסל. ואולם, נכסים דיגיטליים שכאלה הם מאוד נוחים להקמה, הפעלה וקידום.

נכס דיגיטלי עצמאי

על פניו, זהו המבנה הטוב ביותר – אתם הקמתם ועיצבתם את האתר – דרך פלטפורמה פתוחה כמו וורדפרס למשל – כך שאתם קובעים איך הוא ייראה והיכן למקם פרסומות אם בכלל ואינכם חולקים הכנסות ורווחים עם אף גורם. אתר עצמאי הוא צורת הנכס הדיגיטלי החופשית ביותר. עדיין תהיו תלויים במנוע החיפוש של גוגל ובפיד של פייסבוק וטוויטר כדי להשיג טראפיק אורגני, אך השליטה בתוכן תהיה שלכם ורק שלכם.

החסרון בנכס כזה הוא עלויות הקידום בתוצאות החיפוש וברשתות חברתיות וכן תחזוקתו השוטפת הדורשת הבנה טכנית עם איומי רשת, ניהול תגובות, בעיות טכניות: בשרת, בדומיין וכו’… שתגזול מכם זמן יקר.

נכס דיגיטלי בפייסבוק

הרשת החברתית הגדולה בעולם היא מרחב עצום ובו המוני משתמשים, עם הזדמנויות לצבירת קהל חדש דרך שיתופים מהירים, תקשורת ישירה על בסיס אפליקציית המסנג’ר וקבלת נתונים אנליטיים דרך התשתית של החברה. אם בעבר היה לפייסבוק אופי משלה, כיום ניתן להציב בה תוכן ללא התאמות מיוחדות, ולשלב גם פוסטים ארוכים מבלוגים ומקורות אחרים שבבעלותכם כדי להציג עמודים עשירים. אמנם ישנה פלטפורמה של חנות מקוונת בפייסבוק, אך אינה זמינה בכל העולם ולכן לא מן הנמנע שיהיה עליכם להוון את העמוד שלכם דרך הפניות לאתר מכירה חיצוני. במקרה זה, מתפקד העמוד שלכם בפייסבוק כמערכת לייצור לידים וקידום מותג, ופחות כנקודת מכירה פרופר.

עם זאת, פייסבוק ידועה לשמצה בצעדים השונים בהם היא נוקטת, בין היתר כדי לאלץ מפעילי עמודים להוציא יותר ויותר כסף על קידום ממומן; בפועל, העוקבים של העמוד שלכם ייחשפו לאחוזים בודדים מהפוסטים שתפרסמו אלא אם תשקיעו תקציב במדיה שתקדם אותם לקהל רלוונטי וגם אז חשוב להבין כי צריך להתבלט כדי שהגולשים יבחינו במודעות שלך מאחר והפיד שלהם מוצף במגוון תכנים ממותגים אחרים.

נכס דיגיטלי ביוטיוב

פלטפורמת הווידאו של גוגל מציגה עולם תוכן עשיר, אפשרויות עריכה קלות ונגישות, קהל גדול שאוהב להגיב ולשתף ופלטפורמת ניתוח ביצועים שהיא מאוד אינטואיטיבית ועשירה במידע. ביוטיוב אין חנויות מובנות ובעלי ערוצים יכולים להציע לינקים לאתרי מכירה בתוך תיאור הסרטונים בצירוף קודים לקופונים ועוד. בעלי חנויות יכולים להעלות בקלות וידאו שסוקר את המוצרים ומראה חוות דעת עליהם, שימושים שלהם בעולם האמיתי, מדריכים שנוגעים לעולם המוצר ועוד.

כמו בפייסבוק, גם לגוגל יש שליטה קבפלטפורמה שלה, ולא פעם יצאו יוצרי וידאו למחאות ציבוריות נרחבות בגין פגיעה של החברה בהכנסותיהם מפרסומות, בחשיפתם היחסית בעמודי החיפוש הספציפיים והנושאיים, או במגבלות שונות שהושתו על תוכן שהציגו. כמו כן, הטרנדים ביוטיוב משתנים באופן תמידי ומצריכים מעקב מתמיד – לפעמים החשיפה של סרטונים ארוכים טובה יותר משום שגוגל רוצה להציג בהן יותר הפסקות פרסומות, ולפעמים החשיפה של סרטונים קצרים טובה יותר משום שהמשתמשים מעדיפים לקבל יותר תוכן בפחות זמן. מפעילי הנכס הדיגיטלי יצטרכו לבצע הרבה מאוד ניסויים מתמשכים כדי לפצח את טעם הקהל ומגבלות גוגל ממש שבוע אחר שבוע.

נכס דיגיטלי באינסטגרם

אינטסגרם היא האחות הקטנה של פייסבוק שמתבססת על תמונות ואלמנטים אינטראקטיביים בהן שמיוצגים בתור סטוריז. ישנם משתמשים הנחשבים כמובילי דיעה ומפרסמים מוצרים ושירותים לעוקבים שלהם תמורת תשלום שהם מקבלים ממותג כלשהו שהם עובדים איתו או שהם מוכרים בעצמם. גמישות הפלטפורמה מספקת הרבה אפשרויות. למשל, תוכלו לפרסם תמונות של מוצרים ולערוך סקרים פשוטים כדי לשאול את המשתמשים מה דעתם, להציג להם סרטונים קצרים ובהם חוות דעת ועוד. לאינסטגרם יש פלטפורמת חנות מקוונת שטרם הושקה בכל העולם, ומאפשרת קניות ישירות מהפיד.

החסרון של הפלטפורמה הוא שהיא שייכת לפייסבוק, עם כל המגבלות הטמונות בכך – שיעור חשיפה נמוך מאוד ביחס לשאר הפיד של המשתמשים, ושיפור נמוך יחסית אם רוכשים קידומים ממומנים. כמו כן, בפוסטים הסטנדרטיים של אינסטגרם אי אפשר לצרף לינקים, אלא רק בסטוריז (כלי בלעדי באינסטגרם) ובתיאורי החשבון שלכם, כך שיהיה קשה יותר להניע משתמשים אל מחוץ לרשת החברתית, לתוך החנות שלכם. כמו כן, פלטפורמת האנליטיקס של אינסטגרם פחות עשירה ומפורטת משל כלים אחרים כמו גוגל למשל.

איך עושים כסף מנכס דיגיטלי?

לאחר שיש קהל גולשים פעיל בנכס שלכם, ישנם מספר אפיקים, ואלו הם הפופולריים ביותר:

שיווק שותפים (אפיליאציה) – שימוש בתוכן שלכם כדי להמליץ על מוצרים ושירותים של שותפים, שישלמו לכם על כל עסקה שתגיע דרכם ותיסגר דרככם.

מכירה ישירה – הצעת המוצרים שלכם דרך האתר שלכם, או בלינקים דרך הפלטפורמה בה נמצא הנכס שלכם.

השכרת הנכס – מתן גישה למפעילים אחרים לקהל שלכם, כדי שיוכלו להציע להם מוצרים ושירותים משלהם.

מכירת הנכס – העברתו למפעיל אחר באופן קבוע.

בניית נכסים דיגיטליים למתקדמים

כדי להבטיח שהנכס שלכם יעבוד כמו שצריך, חשוב לבנות תוכנית שיווקית מפורטת, ולהיערך לעבודה לטווח ארוך. למשל, להתחיל כשיש לכם כבר תוכן שהכנתם מראש, כדי לתת תחושת עושר לגולשים באתר. עליכם להכין גאנט פרסומים ולהציג תוכן חדש ורענן במועדים קבועים, כדי שהקהל יתרגל להגיע אליכם. נכס דיגיטלי שמייצר תוכן באופן קבוע נראה הרבה יותר רציני ויציב.

זכרו כי קהל הגולשים מצפה מכם להפתיע אותו אך גם לספק לו את מה שטבעי למצוא בפלטפורמות דומות. ו

הירשמו עכשיו לאקטיב טרייל