מילון מושגים

חוק הספאם


חוק הספאם הוא תיקון לחוק התקשורת הישראלי, שנכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2008 ונועד להגביל שליחה של אימייל מרקטינג, SMS ופקס, כחלק ממדיניות מאבק בדואר זבל. הרעיון הוא לאפשר למשתמשים להימנע מלהיות מופצצים בתוכן שיווקי לא רלוונטי ללא יכולת להימנע מכך. התיקון לחוק מחייב משווקים להזדהות בפני הנמענים, לאפשר להם להימחק מרשימת התפוצה בלינק פשוט, ולכבד את רצונם.

אזהרה: תאימות לחוק הספאם היא קריטית בשיווק באימייל או SMS: הפרה שלו תגרור קנס של 1,000 שקל ללא הוכחת נזק על כל הודעה שיווקית שנשלחה – ובתי המשפט לא חסים על המשווקים בין אם ידעתם או לא מה זה ספאם במייל.

הוראות חוק הספאם הוגנות והגיוניות, אך עדיין קורה שמשווקים רבים טועים וחוטפים קנסות גדולים רק משום שלא ידעו איך לא להגיע לספאם. מערכת דיוור אלקטרוני חכמה יכולה להבטיח שכל הודעה תעמוד בהגדרות החוק; השיטות המתקדמות נשענות על ניפוי אוטומטי של נמענים שסירבו לקבל תוכן שיווקי, ומדיניות קפדנית של הימנעות משימוש ברשימות תפוצה לא מאומתות, בהן נמצאות כתובותיהם של משתמשים שלא אישרו קבלת תוכן. המערכות המובילות מבצעות גם הפצה ממספר גדול של כתובות IP, כך שגם אם באחת הועברה הודעה לנמענים שלא הסכימו מראש לקבלתה לא תיחסם או תיפגע כל תשתית ההפצה של הארגון.

ישנן שתי חריגות בחוק: הראשונה היא היתר להפיץ הודעה ללא הסכמה מראש כשמדובר בפנייה חד פעמית לעסק שמטרתה הצעה לקבלת פרסום עתידי. השנייה היא כל מקרה בו מתקיימים שלושה תנאים בסיסיים: הנמענים כבר מסרו לארגון את פרטיהם במסגרת רכישת מוצר או שירות, ויודעו שהם עתידים לקבל הצעות, פרסומות ופניות רלוונטיות אחרות; המפרסם איפשר לנמענים לסרב לפרסום בהודעה שקיבלו; הפרסום מתקשר לשירות או מוצר שהנמענים התכוונו לרכוש.

האם חוק הספאם חל עלי?

כל מי שעוסק בשיווק במייל, מכירה, קידום מוצרים ושירותים או הפצה של חומרים בין אם עבורו או למען לקוחות חייב לציית למגבלות החוק. בישראל, הגורם היחיד שיכול להפיץ תוכן שעונה להגדרה של ספאם הוא מפלגות בתקופת בחירות. לפיכך, חשוב להכיר את החוק ומגבלותיו, ולבנות כל קמפיין בארץ תוך תאימות לחוק הספאם כדי למנוע אי נעימויות וקנסות. בנוסף, חשוב לזכור שחוקי מגבלת ספאם קיימים במדינות נוספות, ומשווקים שמפיצים תוכן בשווקים זרים חייבים להכיר את מגבלות החקיקה המקומית. למשל, באיחוד האירופי קיימים חוקים נוקשים מאוד, שאי-ציות להם עלול לגרור קנסות גדולים, חקירות מתמשכות וסימון הארגון כבעייתי.

מה עושים כשתובעים אותי בגין הפצת ספאם?

הפרה של חוק הספאם מתבצעת על פי רוב בקנה מידה נרחב, שכן קמפיין שלא מציית למגבלות החוק מגיע להרבה משתמשים בו זמנית. לפיכך, ישנם ארגונים שיעדיפו להגיע להסדר עם התובע במהירות, כדי למנוע סיקור שלילי שיגרור תביעות נוספות. כמו כן, ייעצר הקמפיין באופן מיידי ונוסחו יתוקן. במקרים בהם מתנהל משפט, קו ההגנה יכול להתבסס על טיעונים לפיהם המשתמש ידע שהוא צפוי לקבל תוכן שיווקי, או שאפשרות ההסרה מרשימת התפוצה היתה זמינה דיה כדי למנוע מהתובע אי נעימות. ואולם, מזה שנים מספר ששופטים ניצבים לימין התובע, והרבה יותר קשה להשתחרר מתביעת ספאם. לפיכך, קריטי לבחור בתשתיות הפצה ודיוור שמבטיחות שלא תעברו על החוק בטעות.