מקימים חנות וירטואלית? מה מציעים לכם בשופיפיי ובוורדפרס

חנות וירטואלית היא כבר מזמן לא נחלתם של עסקים גדולים. למעשה, כל אחד יכול להקים לעצמו אחת כזאת, להטמיע מספר דפי מוצר להכין מלאי, והופ – אתם  כבר בעלים של אתר מכירות. לא צריך לחפש ברחבי הרשת: שתי המערכות המובילות בהקמת חנויות וירטואליות, ווקמרס של וורדפרס ושופיפיי, נמצאות בהישג יד וכל מה שצריך זה רק לבחור אחת מהן ולהתחיל לעבוד.

הבעיה היא ששתיהן מציעות מגוון רחב של פיצ’רים מעניינים והבחירה מבין שתיהן היא במידה רבה עניין של טעם, סגנון והתאמה אישית. אם אתם בעיצומה של התלבטות וטרם בחרתם את המערכת שמתאימה עבורכם, ההשוואה הבאה מיועדת עבורכם.

נעים להכיר: שופיפיי VR ווקומרס

שופיפיי (Shopify) היא חברה שפיתחה פלטפורמה אינטרנטית ייעודית להקמת חנויות וירטואליות ומסחר אלקטרוני, תמורת דמי מנוי חודשיים. מה גובה דמי מנוי? ראו תמונה מספר 1, שם יש מידע על חבילות ודמי המנוי. יש חבילה בסיסית בעלות סמלית לחודש ויש גם חבילות מתקדמות בעלות גבוהה יותר פר חודש.

עלות דמי מנוי חודשיים לחבילות של שופיפיי
עלות דמי מנוי חודשיים לחבילות של שופיפיי. קרדיט תמונה: shopify.com

שופיפיי, חשוב לציין, היא מערכת קוד סגור. כלומר: הפיתוח שלה נערך בתוך החברה והלקוחות יכולים ליהנות אך ורק מהתכונות והפיצ’רים שמפתחי החברה שילבו בפלטפורמה. לא ניתן להוסיף פיצ’רים חדשים חיצוניים למערכת.

ווקומרס (Woocommerce) הוא תוסף שניתן להוסיף בתשלום למערכת ניהול התוכן של וורדפרס. וורדפרס היא  למעשה פלטפורמה חינמית להקמה, בניה ועיצוב של אתרי אינטרנט וכדי להפוך את האתר שנבנה על גביה לחנות מסחר אלקטרונית יש לרכוש תוסף ווקומרס. כמה זה עולה? ראו תמונה מספר 2. העלות של הקמת חנות וירטואלית על פלטפורמת וורדפרס עם תוסף ווקומרס היא מורכבת יותר וכוללת בין היתר עלויות של אחסון, שם דומיין, אבטחה, עלות פיתוח ותוספים נוספים. גם כאן יש אפשרות לבחור חבילות בסיסיות יותר וזולות יותר, המתאימות לחנויות וירטואליות קטנות יותר או בחבילות מתקדמות יותר, המתאימות לחנויות מסחר אלקטרוני גדולות וגדושות תנועה. בניגוד לשופיפיי, מערכת תוורדפרס מבוססת על קוד פתוח. לכן ניתן להוסיף פיצ’רים ותכונות ככל שרוצים ומעוניינים בכך.

הערכת עלות הקמת חנות וירטואלית על פלטפורמת וורדפרס עם תוסף ווקומרס
בתמונה: הערכת עלות הקמת חנות וירטואלית על פלטפורמת וורדפרס עם תוסף ווקומרס.
קרדיט: https://www.websitebuilderexpert.com/

לבחור את חלון הראווה: אילו אפשרויות עיצוב מציעות שופיפיי ווקומרס?

עניין העיצוב הוא חשוב מאוד למי שמוכר מערך של מוצרים וקהלי יעד. ווקומרס בעצם מציעה את תבניות העיצוב של פלטפורמת וורדפרס. שם ממתינות לכם אלפי תבניות עיצוב יפיפיות, שניתן לברור מבניהן ולסנן אותן לפי תחומים. העיצובים מושקעים, עדכניים וחדשניים, וניתן לעצב חנות וירטואלית רספונסיבית, כך שלא משנה מאיזה מסך גולשים, באיזה גודל הוא או באיזו רזולוציה – המבקרים יראו את החנות היטב. מאחר שמדובר במערכת קוד פתוח, יש אפשרות להוסיף אלמנטים עיצוביים מקוריים בקלות יחסית או אפילו לעצב חנות וירטואלית מקורית באופן עצמאי – על גבי הפלטפורמה. החיסרון הוא שאם רוצים להוסיף אלמנטים עיצוביים או לעצב חנות מקורית ללא תבנית עיצוב – ייתכן ותזדקקו לשירותי פיתוח ועיצוב גרפי.

מבט על חלק מתבניות העיצוב שמציעה פלטפורמת וורדפרס לבעלי חנויות וירטואליות
מבט על חלק מתבניות העיצוב שמציעה פלטפורמת וורדפרס לבעלי חנויות וירטואליות. קרדיט תמונה: https://wordpress.org/themes/browse/new/

מנגד, שופיפיי מציעה אף היא שפע של תבניות עיצוב מוכנות להקמת חנות וירטואלית, תבניות שעוצבו על ידי מעצבים גרפיים מוכשרים. תבניות עיצוב אלו הן לא פחות יפות, חדשניות ומרהיבות מאלו שמציעה וורדפרס, וגם בשופיפיי ניתן לסנן תבניות על פי תחום. כמו כן, ניתן להתאים את התצוגה כך שהיא תתאים לכל המכשירים, הרזולוציות והגדלים, וכמובן לעצב חנות מסחר אלקטרונית רספונסיבית. החסרונות בשופיפיי הן שכמות התבניות מוגבלת יותר מוורדפרס וגם לא ניתן להוסיף פיצ’רים ואלמנטים עיצוביים נוספים, כי הפלטפורמה היא בקוד סגור.

הצצה לחלק מתבניות העיצוב שמציעה שופיפיי לבעלי חנויות וירטואליות
בתמונה: הצצה לחלק מתבניות העיצוב שמציעה שופיפיי לבעלי חנויות וירטואליות.
קרדיט תמונה: https://themes.shopify.com/

המסקנה: שתי הפלטפורמות מציעות תבניות עיצוב מוכנות ויפיפיות, שתיהן מאפשרות עיצובים רספונסיביים ושתיהן מתאימות לחנויות סחר אלקטרוני. אך אם מעוניינים בעיצוב אישי, מקורי או בעיצוב לא סטנדרטי – תוסף ווקומרס לוורדפרס הוא הבחירה המתאימה יותר עבורכם.

ידידות למשתמש: ווקומרס לעומת שופיפיי

שאלת הידידותיות למשתמשים היא חשובה, כי מרגע שמשיקים אתר בפלטפורמה אחת – מדובר במערכת יחסים לטווח ארוך. כך שאם היא לא ידידותית וקלה לתפעול חלום החנות הווירטואלית עשוי להפוך בקלות – לסיוט.

שופיפיי נחשבת לפלטפורמה מאוד פשוטה וידידותית למשתמשים ולמשתמשות בה. ניתן לעבוד עם שופיפיי בעברית באופן חלקי, שכן הממשק שלה תומך בעברית במידה מסוימת. עם זאת, לעתים יש לבצע התאמות לעבודה בעברית ומאחר שהתבניות מוגדרות לאנגלית אז הן בנויות מימין לשמאל. ברמת העיקרון, המערכת מאפשרת התחלת מסחר באופן מיידי ורק צריך למלא את הפרטים הנכונים בחנות ולהתאים אותה לצרכי החנות. בנוסף, הפלטפורמה עצמה מבצעת עדכונים מעת לעת, כך שגם לא צריך לעדכן את החנות ודי פשוט לתפעל אותה באופן שוטף.

שופיי מציעה עדכונים שוטפים באופן עצמאי
שופיי מציעה עדכונים שוטפים באופן עצמאי. קרדיט: https://pixabay.com/

וורדפרס. כאשר מוסיפים את תוסף ווקומרס לוורדפרס נהנים מפיצ’רים ייעודיים רבים לחנויות מסחר אלקטרוניות, בדומה לשופיפיי. אך העניינים הופכים למעט יותר מסובכים בוורדפרס, למשל, כאשר רוצים להוסיף פיצ’רים או תכונות שאינם נמצאים בתוסף ווקומרס. במקרה כזה בעלי חנויות וירטואליות שאין להם ידע בתכנות ופיתוח ידרשו להיעזר במתכנתים. כמו כן, חלק מהממשקים של וורדפרס מגיעים בעברית וחלק באנגלית, כך שפלטפורמה זו מתאימה לאנשים עם רמת אנגלית בסיסית לפחות. גם ההקמה עצמה היא מורכבת יותר בהשוואה להקמת חנות שופיפיי. כפי שראינו בסעיף קודם, כדי להקים חנות עם תוסף ווקומרס בוורדפרס צריך לרכוש בעצמנו שירותי איחסון, שם דומיין, לדאוג לאבטחה וכו’ ולחבר את הכול. לכן, שלב ההקמה נחשב יותר מורכב בוורדפרס. כמו כן, יש לדאוג ולבצע בעצמנו עדכונים תקופתיים.

המסקנה: מי שמעוניין להשיק חנות וירטואלית בסיסית ואין לכם ידע קודם בתפעול מערכות וורדפרס או בפיתוח, אז שופיפיי היא המערכת עבורו. מנגד, מי שמעוניין בחנות וירטואלית ייחודית ומורכבת יותר ויש לו ידע בסיסי בתפעול מערכות וורדפרס או בפיתוח קוד – תוסף ווקומרס מבית וורדפרס הוא התשובה עבורו.

נפלאות הבינה: אוטומציה שיווקית באתרי איקומרס 

בשתי הפלטפורמות יש פיצ’רים בסיסיים החיוניים לתפעול חנויות וירטואליות, למשל: אפשרות לציין מחירים עבור כל מוצר, טפסים, מבצעים, הנחות, תיאורי מוצר, אפשרות להוסיף תמונות, וידאו, עגלת קניות ועוד. אולם, בכל מה שנוגע לשילוב אוטומציות למסחר אלקטרוני או לכלי שיווק אתרי מסחר יש הבדלים בין שתי הפלטפורמות.

אוטומציה שיווקית לאתרי איקומרס היא חשובה ולא כדאי לוותר עליה – ולא משנה באיזו פלטפורמה תבחרו להקים על גביה את החנות הוירטואלית שלכם. היא מסוגלת להגדיל את שיעור ההמרות ואת היקף המכירות, כאשר היופי הוא שהיא עושה זאת באופן אוטומטי. אוטומציות למסחר אלקטרוני למעשה משחררות את בעלי החנות הוירטואלית מהתעסקות בנושאי השיווק ומאפשרת להם להתרכז בנושאי הליבה – בפיתוח החנות ומוצריה.

אוטומציית נטישת עגלה ולאחר רכישה

עגלות נטושות הן תופעה משמעותית שבעלי חנויות וירטואליות מתמודדים איתה על בסיס יומי. לקוחות מגיעים לאתר החנות, ממלאים עגלה ואז רגע לפני השלמת הקניה, נוטשים את העגלה ולא משלימים את הרכישה. אוטומציית נטישת עגלה ולאחר רכישה מנסה להתמודד עם אתגר זה, על ידי שליחת תזכורת ללקוחות שנטשו את עגלתם. היא עושה כן על ידי שימור פרטי הלקוח ושימור תוכן העגלה שננטשה – כך שכאשר הלקוחות יחזור לחנות הם יוכלו לסיים את הרכישה מבלי למלא עוד פעם פרטים ומבלי שיצטרכו להיזכר באילו מוצרים מילאו את עגלת הקניות שלהם. בנוסף, אוטומציה שיווקית משמשת גם כמעין מערכת לשיפור מכירות. היא יכולה להציע ללקוחות שכן השלימו רכישות בחנות כל מיני הצעות אישיות, המבוססות על היסטוריית הקניה של לקוחות, למשל.

שופיפיי – בפלטפורמת שופיפיי אוטומציית נטישת עגלה ולאחר רכישה קיימת כבר ומובנית בתוך המערכת וכל בעל חנות יכול להשתמש בה בקלות. ניתן בעזרתה להזכיר ללקוחות שנטשו עגלה לחזור להשלים את הרכישה, וגם ניתן לשלוח ללקוחות לא פעילים, שכן רכשו בעבר בחנות, הצעות רכישה נוספות המותאמות להם אישית על בסיס קניות שערכו בעבר בחנות.

ווקומרס – בפלטפורמת וורדפרס, תוסף ווקומרס לא מציע אוטומציית נטישת עגלה ולאחר רכישה כחלק מהחבילה. אבל זה ממש לא אומר שצריך לוותר על אוטומציית נטישת עגלה ולאחר רכישה. כל מה שצריך זה להתחבר למערכת האוטומציה השיווקית שלנו, באקטיב טרייל, ולערוך אינטגרציה בינה לבין החנות הוירטואלית בוורדפרס. אוטומציות למסחר אלקטרוני מבית אקטיב טרייל מאפשרות שליחת הצעות לאחר רכישה, למשל מיילים הנשלחים אוטומטית עם הצעות למבצעים, מוצרים משלימים, הטבות ועוד. יש גם אוטומציה ללקוחות לא פעילים, המזכירות ללקוחות רדומים לחזור ולרכוש באתר החנות, ולא פחות חשוב מכך יש במערכת של אקטיב טרייל אוטומציית שחזור עגלה נטושה, השומרת את פרטי הלקוחות, את המוצרים שהיו בעגלת הקניות ומתזכרת אותם במיילים או ב-SMS הנשלחים אוטומטית שהעגלה ממתינה להם והם רק יכולים לסיים את הרכישה שהחלו.

חשוב לציין, כי ניתן לערוך אינטגרציה בין מערכת האוטומציה של אקטיב טרייל לבין חנויות מסחר אלקטרוניות מבוססות וורדפרס אך ניתן גם לערוך אינטגרציה עם חנויות מבוססות שופיפיי, כך שאם חסרים לכם פיצ’רים מסוימים בשופיפיי או בוורדפרס, תמיד תוכלו להשלים אותם דרך מערכת האוטומציות שלנו באקטיב טרייל.

אוטומציית עגלות נטושות במערכת אקטיב טרייל

כך מגדירים בקלות אוטומציית עגלות נטושות במערכת אקטיב טרייל.
הקליקו לצפייה במדריך המלא (אך הקצר) לאוטומציית עגלות נטושות במערכת אקטיב טרייל.

 המסקנה: בשופיפיי יש אפשרויות אוטומציה שיווקית, הן מובנות בתוך המערכת אך הן לעיתים מוגבלות. בתוסף ווקומרס של וורדפרס אין אוטומציה שיווקית לאתרי איקומרס מובנית אבל ניתן לערוך אינטגרציה עם מערכות אוטומציות למסחר אלקטרוני חיצוניות כמו זו שלנו באקטיב טרייל. לכן, מי שמעוניין באוטומציה שיווקית פשוטה, יכול להסתפק במה ששופיפיי מציעה. אך מי שמעוניין באוטומציה שיווקית כוללת, מקיפה ומתקדמת צריך לשקול ברצינות אינטגרציה עם מערכות אוטומציה שיווקית לאתרי איקומרס כמו מערכת האוטומציות של אקטיב טרייל – ולא משנה אם החנות בשופיפיי או בווקומרס.

שיווק רב-ערוצי

אנחנו חיים בעידן רב ערוצי והלקוחות הפוטנציאליים יכולים להיות בכל מקום במרחב הדיגיטלי: בגוגל, בפייסבוק,באינסטגרם, בלינקדאין, בטלפון הנייד, בטאבלט, במייל, בוואטסאפ וכו’. כדי לפגוש אותם ולהציע להם הצעות שיווקיות צריך לעקוב, להבין איפה ומתי הם גולשים, להיות נוכח בערוצים השונים ולתקשר עם הלקוחות בערוצים אלו דרך ניוזלטרים, הודעות SMS, קמפיינים ועוד. בכל ערוץ שבו הם נמצאים יש אפשרות ליצור קשר עם הלקוחות, לבנות משפך שיווקי ולנתב אותם לחנות הווירטואלית שלכם.

מערכת שמבצעת אינטגרציות עם הערוצים הדיגיטליים החשובים.
חפשו מערכת שמבצעת אינטגרציות עם הערוצים הדיגיטליים החשובים. קרדיט: https://pixabay.com/

שופיפיי – בפלטפורמת שופיפיי אפשר לבצע שיווק רב ערוצי שכן המערכת מאפשרת אינטגרציה עם אינסטגרם, פייסבוק ואפילו עם אמזון ואיביי. זה חינם ומובנה בתוך המערכת של שופיפיי. אולם אם תרצו להוסיף אינטגרציות עם ערוצי שיווק נוספים, זה יהיה מורכב יותר.

ווקומרס – בפלטפורמת וורדפרס תוסף ווקומרס גם מאפשר אינטגרציה חינמית עם פייסבוק. אבל לצורך אינטגרציה עם אינסטגרם, אמזון ואיביי תדרשו לשלם כסף. נכון להיום עלות האינטגרציה בוורדפרס עומדת על כ-80 דולרים.

ניתן להוזיל עלויות ולייצר אינטגרציות עם ערוצי שיווק נוספים אם מתחברים למערכת של אקטיב טרייל. המערכת שלנו מאפשרת אינטגרציות עם רשתות חברתיות כגון פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס, וגם אינטגרציות עם מערכות חשובות נוספות, למשך פייפאל. ניתן לערוך אינטגרציה בין מערכת השיווק הרב ערוצי שלנו באקטיב טרייל לבין וורדפרס וגם לבין שופיפיי בקלות רבה, וליהנות משיווק רב ערוצי שכולו – אוטומטי.

המסקנה: מי שרוצה להקים חנות וירטואלית בסיסית וקטנה, יוכל כנראה להסתפק בכלי השיווק הרב-ערוציים הבסיסיים שמציעה שופיפיי. אבל מי שחולם על חנות גדולה (ולא משנה באיזו מערכת), עם תנועה ענפה ולקוחות שגולשים במגוון רחב של ערוצים, מומלץ לו לשלב מערכת אוטומציה שיווקית חיצונית ותאפשר לו להיות נוכחים בכל הערוצים השיווקיים.

כמה זה עולה לנו: חיוב ושיטות תשלום בוורדפרס לעומת שופיפיי

אי אפשר לבחור בין וורדפרס או שופיפיי מבלי לדון באפשרויות התשלום ושיטות התשלום המוצעות בכל פלטפורמה. אחרי הכול, את החנות הקמתם כדי להרוויח, וכדי להרוויח צריך לספק ללקוחות כמה שיותר אפשרויות תשלום בכמה שיותר שיטות. מה שלא יהיה, אסור לעמוד בדרכם של לקוחות שרוצים לשלם או ליצור מכשולים וחסמים בדרך להשלמת הרכישה.

לאפשר ללקוחות לשלם איך שבא להם.
לאפשר ללקוחות לשלם איך שבא להם. קרדיט תמונה: https://pixabay.com/

שתי הפלטפורמות מציעות שיטות תשלום רבות, ביניהן: פייפאל, חיוב כרטיסי אשראי וארנקים דיגיטליים כמוApple pay. עם זאת, יש הבדלים אחרים הנוגעים לעמלות, וכדאי מאוד להיות מודעים אליהם.

שופיפיי גובה עמלה של 2% על כל עסקה שמתבצעת דרך צד שלישי (לדוגמה: פייפיל או Apple pay). ניתן לצמצם את העמלה אם משדרגים לחבילה מתקדמת יותר בתכונית של שופיפיי או לא לשלם בכלל עמלות אם בוחרים ב-“Shopify Payments”.

וורדפרס גובה עמלות על חיובי אשראי אך אינה גובה עמלות על עסקאות שנעשות דרך צד שלישי, אולם כן יחולו חיובים מספקי התשלום בצד השלישי.

המסקנה: מאחר שוורדפרס אינה גובה עמלות על כל עסקה, ווקומרס מתאים יותר לחברות שמחזור העסקאות שלהם גדול. מצד שני, אם בוחרים בתוכנית של שופיפיי “Shopify Payments”, לא צפויות עמלות.

מה שבטוח, בטוח: רמת האבטחה בחנויות שופיפיי לעומת חנויות ווקומרס

 חנויות וירטואליות חייבות לדאוג לאבטחת החנות ובוודאי לאבטחת פרטים אישיים ואבטחת פרטי כרטיס אשראי. זה חשוב למוניטין של החנות ומשמש כמנוע צמיחה לכל דבר: הלקוחות רוצים להרגיש בטוחים להקליד את פרטי כרטיס האשראי שלהם ואם יחושו חוסר ביטחון – ינטשו את העגלה ולא ישובו יותר.

הלקוחות חייבים לישון בשקט עם אתר מאובטח
הלקוחות חייבים לישון בשקט עם אתר מאובטח. קרדיט: https://pixabay.com/

שופיפיי מציעה רמת אבטחה גבוהה מאוד המובנית כבר בפלטפורמה. יש לה תעודת SSL, כך שבעלי חנות שופיפיי יכולים לישון בשקט יחסי כי הם יודעים שהחנות שלהם מאובטחת ברמת האבטחה הגבוהה ביותר.

תוסף ווקומרס של וורדפרס אינו מציעה אבטחה באופן מובנה, ובעל החנות צריך לדאוג לאבטח את החנות באופן עצמאי או על ידי וידאו עם חברת האחסון שבה מאוחסנת החנות הווירטואלית שהיא דואגת לרמת האבטחה הגבוהה ביותר. כמו כן, יש להגדיר באופן עצמאי תוספי אבטחה לחנות.

המסקנה: רמת האבטחה בשופיפיי היא הגבוהה ביותר, אין צורך לדאוג, החברה דואגת לאבטחת החנויות בפלטפורמה. חנויות וירטואליות בווקומרס אינן מגיעות עם אבטחה מובנית, אבל ניתן לאבטח אותן ברמת האבטחה הגבוהה באופן עצמאי. לכן, מי שמחפש חיים קלים ופשוטים יכול לבחור בשופיפיי, ומי שמחפש קצת אתגרים – יבחר בתוסף ווקומרס של וורדפרס.

השורה התחתונה: בשאלה איזו מערכת עדיפה, אין תשובה אחת ודאית. הבחירה תלויה בצרכים של החנות, בזמני הניהול שלה ובעיקר בתקציב. אם החלטתם על אחת מהמערכות – אל תחכו יותר מדי. פשוט צאו לדרך ותקימו את החנות שתמיד רציתם.