מילון מושגים

כתיבה שיווקית


כתיבה שיווקית לעסק היא יצירת טקסט שנועד לקדם מוצר, שירות, תהליך עסקי או מותג. הצורה הנפוצה היא מאמרים תדמיתיים, שיכולים להתפרסם בבלוג החברה, בכלי תקשורת למיניהם ולאפשר לארגון לחשוף קהל גדול למוצרים ולרעיונות שלו באפיק שהוא זול יותר מרכישת נדל”ן פרסום מסורתית.

כתיבה שיווקית באינטרנט נבנית לפי חוקי הרשת: כדי להגיע לכמה שיותר קוראים, ינוסח המאמר באופן שתואם את מה שמנועי חיפוש הגדירו כרלוונטי לנושא ולשאלות נפוצות שעולות ממנו. בצורה זו, פלטפורמות כמו גוגל ימקמו מאמרים כאלה גבוה יותר בעמודי התוצאות שלהן, ויסייעו בחשיפה של התוכן ורעיונותיו. לשם כך, ישולבו במאמר מילות מפתח, מסרים משכנעים שמנוסחים כתשובה לשאלה, פיזור הטקסט ואורכו יקלו על הקוראים ועוד.

אם בעבר היה הנוסח מאוד אגרסיבי ומכירתי, כיום מעדיפים משווקים להיות עדינים יותר ולא לצעוק סלוגנים ומסרי פרסום נטו. עסקים שבאמת מבינים מהי כתיבה שיווקית יוכלו להשיג חשיפה אורגנית מתמשכת, במסגרתה אנשים קוראים את המאמר כי הוא באמת מעניין ורלוונטי עבורם, ולכן צץ שוב ושוב בגוגל; עסקים כאלה יכולים לחסוך הרבה כסף על קידום ממומן ותקציבי פרסום.

לימדו עוד: כך השתנו שיטות הכתיבה השיווקית ב2022 – כל מה שחשוב לדעת

מהי כתיבה שיווקית אפקטיבית?

כל אחד יכול להגדיר לו פלח שוק רלוונטי, לבחון את הנושאים שמעניינים את הקהל שמרכיב אותו, ולהתחיל לנסח מאמרים. החוכמה היא לעבוד בצורה שתגרום לאנשים להיכנס דווקא למאמר שלכם ולבחור דווקא במוצרים והשירותים שמוזכרים בו – ולעשות זאת בצורה אורגנית. כן, תמיד אפשר לפתוח את הארנק ולרכוש קידום של התוכן בראש עמוד תוצאות החיפוש בגוגל, לקנות שיעור חשיפות גדול יותר בפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, או להשליש כמה אלפים לכלי תקשורת ולקבל עמודים ולינקים; ואולם, חכם יותר להשתמש בקידום ממומן בצורה מדודה, ולהפנות את רוב המרץ לקידום אורגני: כתיבת תוכן איכותי שבאמת מדבר לקהל, ויעודד בחירה בו בחינם.

איך נכון לפנות לקהל היעד שלכם?

הסגנון תלוי בקהל עצמו. למשל, סקירת מוצר או שירות, מדריך שבנוי מצעדים פשוטים, התייחסות פשוטה ועניינית לנושא והקפדה על שפה נגישה ולא דיבור שיווקי מפונפן תמיד ידברו טוב יותר לקהל הרחב. זאת, בעוד פנייה ספציפית למשתמשים מקצועיים תצטרך לחדש להם ולדבר אליהם בשפתם. קחו בחשבון שמאמר שכזה צריך להיכתב בידי מומחה רלוונטי, שכן איש מקצוע יודע לזהות מי מדבר אליו בלי להבין. ואולם, בהרבה מקרים אפשר ליצור עניין רב גם אצל צרכני תוכן ביקורתיים רק על ידי ריכוז נתונים ממקורות פתוחים במקום אחד – אוסף סקרים רלוונטיים שמייצרים תמונת מצב, מחקרים עדכניים, ואינפוגרפיקות שממחישות את החומר.

איך נראה מאמר שיווקי יעיל?

ותרו על כותרות הקליקבייט; משתמשים שונאים הבטחות ריקות, דרמה מלאכותית, קישוטים מיותרים ושאר ירקות. הכותרת צריכה להבהיר לקורא מה הערך שיספק לו התוכן ביחס לצרכים שלו וביחס למתחרים. איך עושים זאת? מראים שהתוכן שלכם יותר עדכני (“טיפים מעודכנים לספטמבר”), יותר ענייני (“רק הטיפים הכי קריטיים ל-X”) או יותר מקיף (“מחקר עולמי”) וכן הלאה. הקפידו לבחון את הכותרות שלכם ותקצירי המאמר בעמוד תוצאות החיפוש ברמה שבועית ודעו לנתח ולהבין מה עשה כל מתחרה שהצליח לעקוף אתכם. גוף המאמר יכול להשתנות בהתאם לתוכן שלכם, אך קריטי שכבר בראשיתו יבהיר לקורא מה הוא עומד לקבל, לינקים לניווט נוח בטקסט, והזדמנויות לבצע פעולות. למשל, ישנם קוראים שאחרי שתי פסקאות כבר מבינים מה נמכר פה ומחליטים לקנות; מקמו עבורם כפתור CTA רלוונטי מעבר ל-Fold. חשוב לבחון, לעדכן ולשנות מאמרים כל הזמן, כדי להפוך את התוכן שלכם למקור הכנסה חי. לימדו עוד: כיצד משתפרים במהירות בכתיבה שיווקית.