מודל הייחוס הוא מערכת כללים באמצעותם ניתן מסוגלים לייחס ולמדוד את הערך של מאמצי שיווק שונים בערוצים שונים במטרה לייעל את משאביה הפרסום והשיווק. מכיוון שמודל ייחוס מבוסס על הקצאת קרדיט לפעולת פרסום שנקבעה מראש בתוך מסגרת זמן נתונה, מפרסמים יכולים לזהות בצורה ברורה יותר אילו ערוצים מניבים את הביצועים הטובים ביותר בהתאם למטרות החברה.
מודלים של ייחוס הם דרכים שונות לשיוך המרות לאינטראקציות משמעותיות שהניבו אותן. המגע המכריע בין הלקוח למודעה הפרסומית שגרמה לו להמיר. אחדים מתייחסים למודל הייחוס כמפת דרכים באמצעותה מפרסמים מודדים את מסע הלקוח ומייעלים אותו.
מדידת הקרדיט נעזרת בחישוב “חלונות ייחוס” – נקודות המגע שנרצה שמודל הייחוס יביא בחשבון. חלון הייחוס ישמש כדי לקבוע כמה זמן לפני המרה, מודל הייחוס צריך לחפש נקודות מגע שיקבלו נקודות זכות. מקובל לחשב חלון ייחוס כפרקי זמן בין המרה ובין נקודת מגע.
מכיוון שסביר שמשתמש יקיים אינטראקציה עם יותר ממודעה אחת ביותר מערוץ אחד, מודל הייחוס נחלק למספר סוגים:
קליק ראשון – מודל הייחוס של קליק או ביקור ראשון נותן את מלוא הקרדיט על המרה לקליק או לביקור הראשון שהתרחשו בנתיב ההמרה. מודל זה לא נותן נקודות זכות לחשיפות או לנקודות מגע מאוחרות יותר שיכולה להיות להן השפעה מצטברת, והוא עשוי להתייחס בפשטנות-יתר לנתיבי המרה שמתבססים על פעילות באמצע ובתחתית משפך השיווק.
קליק אחרון – המודל הפשוט והנפוץ ביותר בשיווק דיגיטלי: הקליק האחרון לפני ביצעו המרה (הרשמה, התקנת אפליקציה, רכישה או כל פעולה רצויה אחרת). עם זאת, הקליק האחרון הוא לא תמיד הסיבה להמרה. בשיווק סלולרי, ייתכן שהלקוח שמע על המותג ממספר מקורות. ייתכן שהוא ראה את המודעה בעבר מספר פעמים לפני שהקליק עליה.
מודל רב-מגע/ייחוס חלקי – מודל ייחוס המזהה נקודות מגע שונות במהלך מסע הלקוח המובילות להמרה. מודל ייחוס חלקי יכול להיות בערוץ יחיד (במכשיר אחד), רב-ערוצי (במכשירים שונים כגון נייד, שולחן עבודה או טלוויזיה), או אפילו מפרסום אוף ליין. במקרה זה, הקרדיט במשפך השיווקי.
לסיכום, כל מותג בוחר את מודל הייחוס שנראה נכון לענף או למוצר שלו. כיום חלק גדול מן המותגים מבין את המורכבות שיש במסע לקוח ולכן בוחרים במוגל ייחוס רב-מגע, לדוגמה: לקוח צפה בפרסומת בקולנוע ונחשף למוצר, מאוחר יותר חיפש את האתר ורק בהמשך היום הקליק על מודעה במדיה החברתית מה שהוביל לרכישה. קשה לקבוע באופן נחרץ מה היתה התחנה שהשפיעה עליו הכי הרבה אבל כן ניתן להסיק ששילוב בין כל הנ”ל גרמו לו להמרה.