מה זה A/B Testing ואיך זה יעזור לקמפיין השיווקי שלכם להמריא?

מנהליה של אחת מרשתות הפיטנס הגדולות בישראל עמדו בתקופת סגרי הקורונה מול דילמה גדולה: מאות מנויים הפסיקו את חברותם במועדוני הכושר שנפתחו ונסגרו בלי התראה מוקדמת במסגרת מגבלות המגפה. המטרה של הרשת היתה להחזיר את המנויים הללו – במחיר המנוי המרבי. מבצעים זולים, ידעה הרשת, עלולים לעלות ביוקר כשתסתיים המגפה, אבל החשש הגדול היה שהמנויים יעדיפו לא להתחייב מראש לשנה אלא לתקופות קצרות יותר, של 2-3 חודשים. מהלך שכזה מסכן את המשך פעילותה של הרשת וגורם לאבדן הכנסות עתידיות. עם פתיחתם מחדש של מועדוני הכושר, עלה הקמפיין השיווקי עם טוויסט קטן – הוא היה מפוצל.

במקום הצעה אחידה לכל המנויים שפרשו, מחצית מהלקוחות קיבלו את המחיר הגבוה לתקופה של שנה, והחצי השני – את המחיר המוזל לתקופה של שלושה חודשים. המחיר לא באמת השתנה, אבל תקופת ההתחייבות כן. הרשת למדה היטב את הנתונים והבינה שמרבית המנויים התעניינו בחבילה קצרת המועד, אבל לא ביקשו לקבל הנחה. האסטרטגיה שונתה במהירות וחבילות חדשות קצרות מועד נתפרו במיוחד במחיר הגבוה שניתן היה לגבות.

כל מסע שיווקי מתחיל ברעיון. הברקה. אסימון שנופל. נורה שנדלקת. מצאנו את זה וזה מצוין. כל מה שנותר זה לעשות את העבודה הקשה. מגדירים את קהל היעד ואת הנתונים שלו, אוספים את כל המסרים השיווקיים, בונים את מסע הלקוח, מתחילים לחשוב על ערוצי השיווק העיקריים ויוצאים לדרך.

ומה עושים כעת? איך יודעים שהעבודה שלנו באמת מביאה תוצאות אופטימליות? בודקים. ואז שוב בודקים ואז שוב בודקים. ברוכים הבאים לעולם המופלא של AB testing, תנו ליצירתיות לפרוח ולנתונים לעבוד בשבילכם.

איך עושים AB testing ? צפו בסרטון


קמפיין AB testing (או AB split) הוא החלוקה הפשוטה של הקמפיין אחד לשניים
עם הבדל כלשהו ביניהם. לרוב מדובר בהבדל אחד, קטן אבל מהותי וכזה שיאפשר לנו ללמוד טוב יותר על הקהל שלנו ומה מדבר אליו. זה יכול להיות הבדל עיצובי, הבדל טכני או הבדל של תוכן. בכל מצב שבו נבחר, ההמלצה היא לבצע AB Testing כאשר יש ערך כלשהו למשתנים מהסוג שבחרנו. למשל, אם שלחנו ניוזלטר אחד עם פנייה בשם פרטי וניוזלטר אחד ללא הפנייה הזו – כדאי שנבין למה דווקא את הפרמטר הזה רצינו לבחון ומה נרצה לעשות עם הדאטה ברגע שנקבל את התוצאות. אם מרבית הנמענים שלכם פתחו את הניוזלטר שלא כלל שם פרטי – האם המסקנה מוכרחה להיות שמעתה לא תשלחו מיילים עם פרסונליזציה מהסוג הזה? כמה בדיקות AB Split צריך לעשות כדי לקבל תוצאות שבאמת אפשר לעבוד איתן? התשובה תלויה בהרבה גורמים ופעמים רבות היא אינדיווידואלית למותג שלכם.

ab testing campaign email marketing

בעולם השיווק הדיגיטלי אפשר לעשות AB testing כמעט בכל סוג של קמפיין, כמו למשל: 

  • קמפיינים ממומנים ב-Google – אפשר לעשות AB testing על משתנים כמו הכותרת, התיאור או האופן שבו מוצג ה-URL.
  • AB testing של עמודי הנחיתה – לאחר שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם נחשפו למודעה שלכם, כנראה שבהקלקה עליה הם יגיעו לעמוד נחיתה שמזמין אותם להרשם, לרכוש או לעבור המרה מסוג כלשהו. כדי לוודא שתוצאות ההמרה יהיו אופטימליות ככל האפשר, ניתן לבצעי גם בדיקה של 2 עמודי נחיתה במקביל ולבחון איזה עמוד נחיתה מקבל תוצאות טובות יותר. בין הפרמטרים שתוכלו לבחון יכול להיות התוכן, העיצוב, מיקום או נוכחות טופס ההרשמה או אפילו כפתור ה-CTA אשר מניע את הלקוחות לפעולה. 
  • בחינה של קמפיינים במדיה החברתית – גם הרשתות החברתיות מאפשרות ללקוחות שלהם לעשות AB testing על סוגי הקמפיינים השונים. אפשר לבחון כך קהל יעד, עיצוב, תקציבים ועוד.
  • קמפיין תוכן ב-Taboola או Outbrain – דרך מצוינת להגדיל את ה-CTR ולצמצם את ה-CPC זה באמצעות AB split של הקמפיינים שלכם בפלטפורמות קידום התוכן השונות. על פי ההנחיות, עליכם לבחור משתנה אחד בלבד בכל פעם, ממש כמו ב-AB testing של אימייל מרקטינג ולהריץ את הקמפיין לזמן מינימלי של 7 ימים כדי לקבל תוצאות מהותיות מהן ניתן ללמוד לקראת הקמפיינים הבאים.
  • אימייל מרקטינג – במאמר זה נדון בעולמות הדיוור האלקטרוני והאופן בו AB testing נכון ישפר את תוצאות הקמפיינים שלכם באופן משמעותי תוך זמן קצר.

כך תייצרו קמפיין AB Testing מוצלח שיעזור לכם להגיע לתוצאות אופטימליות ביותר:

1. בדקו כמה שיותר פרמטרים בקמפיין – 

זה לא חשוב אם מדובר בחברת B2C שכוללת מוצר אחד או שירות ספציפי או בחברת B2B ענקית שכוללת נישות שונות של מוצרים. כאשר אתם רוצים לצאת עם קמפיין אימייל מרקטינג, דעו שאין גבול לפרמטרים שניתן לבדוק באמצעות AB testing. בדיקה של כמה שיותר פרמטרים תספק לכם תשובות לשאלות רבות שנוגעות לקהל היעד שלכם וההעדפות שלו:

  • פרופיל השליחה – האם הנמענים שלכם מעדיפים לקבל ניוזלטרים משם המותג שלכם או משם פרטי?
  • שורת הנושא – איזה אורך של שורת נושא מתאימה להם יותר? האם שורת נושא עם פנייה בשם פרטי עובדת טוב יותר עבור הנמענים שלכם או שהם יעדיפו ניוזלטרים כלליים ללא פרסונליזציה בשורת הנושא?

באותו דיון, האם הנמענים שלכם מתחברים לאימוג’י בשורות הנושא או שהם לא מגיבים באותה התלהבות? 

  • עיצוב הניוזלטר – אפשר לבחון באמצעות עיצוב הניוזלטר כל כך הרבה פרמטרים כמו מיקום כפתורים, אורך טקסט, סידור טקסט, צבעי הקמפיין, מיקום הלוגו, מבנה הניוזלטר ועוד.
  • הנעות לפעולה – אמנם אפשר לכלול את כפתורי ההנעה לפעולה תחת קטגוריית העיצוב אבל חשוב לפרט כי המטרה של הדיוור האלקטרוני באסטרטגיה השיווקית שלכם היא לייצר ROI גבוה ככל האפשר. על כן, חשוב ליצור הנעות לפעולה שבאמת מזמינות את הנמענים לפעול. הנעה לפעולה יכולה להיות הזמנה להרשמה לאירוע, או כניסה לאתר או עמוד נחיתה, מעבר לרכישת מוצר, הקלקה להורדה של מוצר דיגיטלי כמו eBook או מדריך מוצר. כל הקלקה כזאת בניוזלטר תיחשב הצלחה עבור הקמפיין ולכן יש לבחון את ההנעה לפעולה מספר פעמים כדי להגיע לתוצאות האופטימליות ביותר. 

בחנו עיצובים שונים, גדלים וצבעים של כפתורים, מיקומים של הכפתור. האם הוא בכלל מעוצב כמו כפתור או שהוא טקסט רץ וקליקבילי. כפתור מושך ומותאם לקהל היעד יעזור לכם למקסם את תוצאות הקמפיינים שלכם תוך זמן קצר. 

דוגמא ab testing

מלבד אלה יש עשרות פרמטרים שניתן לבחון בקמפיין שלכם, מהקטנים ביותר ועד הגדולים ביותר, בדקו מה האופציה הכי טובה בהתאם למשאבים והזמן שיש לכם. 

2. הגדירו נכונה את קמפיין ה-AB testing שלכם – 

בהגדרות הקמפיין וודאו כי בחרתם נכונה ובמידה והתוצאות לא יהיו משמעותיות יותר, זכרו שתמיד אפשר לבצע שינויים בקמפיינים הבאים כדי לוודא תוצאות אופטימליות ביותר.

בהגדרות הקמפיין תמצאו את האפשרות לבחור באיזה אחוז מתבצע ה-AB split ומתי הוא מסתיים. 

כיצד תדעו שעשיתם AB split מוצלח? כאשר תראו הבדלים מהותיים בהתנהגות הנמענים בנוגע לפרמטר שבחרתם. 

שימו לב שמלבד הפרמטרים אשר ציינו למעלה, יש להגדיר את קמפיין ה-AB testing אשר יצרתם על פי אחד מהקריטריונים הבאים:

  • אחוז הפתיחות הגבוה ביותר
  • אחוז ההקלקות הגבוה ביותר
  • אחוז ה-CTO הגבוה יותר
  • מס’ ההמרות הגבוה ביותר
  • הקמפיין הכי רווחי

בנוסף, ניתן גם לבחור ידנית את הקמפיין המנצח על ידי תזמון תזכורת במערכת מספר שעות לאחר שהקמפיין נשלח לכל הנמענים. 

3. תמיד עשו AB testing –

ברמת העיקרון, אין סיבה לא לעשות AB split לקמפיין דיוור אלקטרוני שלכם בכל פעם. גם אם נדמה לכם שאתם בודקים ובודקים וכבר בדקתם כל כך הרבה וכעת הנכם משוכנעים בכך שאתם יודעים בדיוק מה קהל הנמענים שלכם רוצה ואיך הלקוחות שלכם חושבים ומבצעים החלטות, עשו זאת שוב.

ברגע שאתם יודעים בדיוק מה המטרה של כל פרמטר וכיצד הדאטה שצברתם לאחר הקמפיין תשרת אתכם, תוכלו להגיע לתוצאות פתיחה, הקלקה והמרה יפות במיוחד. 

מתוך קייס סטאדי שביצענו בעקבות הצלחה של אחד מהלקוחות שלנו, עלה כי בחירה יצירת קמפיין AB testing בכל ניוזלטר שנשלח לאורך תקופה של 4-5 חודשים ביחד עם פעילות קופונים ענפה באונליין ובאופליין, הצליחו להביא את המותג ל -CTO ממוצע של 22% הקלקה במייל!

4. AB testing גם במסעות לקוח אוטומטיים –

מערכות מרקטינג אוטומיישן מאפשרות לכם לא רק לייצר קמפיין AB testing לניוזלטר שאתם מדוורים אלא גם להפוך את התהליך לאוטומטי וחכם יותר. כאשר אתם בונים את מסע הלקוח האוטומטי על גבי המערכת, תוכלו לבחור לדוור את הניוזלטר הבא לנמענים או לחילופין, תוכלו לבצע AB split ולתת למערכת לבחור את הניוזלטר המוצלח מבין השניים. 

את התנהגות הנמענים ניתן לנתח בדו”חות הקמפיינים וללמוד טוב יותר לגבי התוכן, העיצוב, כפתורי ההנעה לפעולה ושאר הפרמטרים שעובדים עבור הנמענים שלכם. בכל רגע, תוכלו לחזור לאוטומציה שבניתם ולעדכן אותה כדי שתעבוד טוב יותר ותספק את הנתונים הכי טובים שאפשר. 

אוטומציית אייבי טסטינג

5. דוגמאות, מתחרים וסקר שוק –

זה רלוונטי לא רק כשמדובר ב-AB testing אלא בכל עולם השיווק הדיגיטלי. אם אתם לא משוכנעים איך בדיוק להתחיל ואיך נראה קמפיין מוצלח, תחרשו את האינטרנט ותצפו בכמה שיותר דוגמאות שיש. 

הנה כמה דוגמאות מעולות ששווה ללמוד מהן –

קמפיין AB testing של ניוזלטר אשר נשלח מאפליקציית Mindnode, אמנם מדובר כאן על בדיקה של יותר מפרמטר אחד אבל שימו לב שהקונספט העיצובי והסדר מבחינת נראות הניוזלטר נותרו דומים. ההבדל העיקרי כאן הוא בטקסטים עצמם, ובצבע והלוק של התמונה. למרות שיש בקמפיין מספר קריטריונים לבחינה, ניתן להגיע איתם לתוצאות מעולות מכיוון שההבדלים הם דקים.

ab testing design

בדיקה של ויזואל בקמפיין AB testing של מלון Papandayan. התוכן זהה, שורת הנושא זהה אבל ההבדל היחיד הוא התמונה בניוזלטר. מכיוון שיש הבדל מהותי בין שתי התמונות, קל יהיה לזהות מה הסיבה שקמפיין א’ נבחר על פני קמפיין ב’ ולהבא, לדוור ניוזלטרים עם תמונות דומות יותר.

ab testing company example

גם ניסוח שונה של תנאי ההטבה יכולה להיות דרך מצוינת לבדוק את האופן שבו קהל היעד שלנו מגיב.
לדוגמא כאן, בקמפיין המעוצב עם אחד מהטמפלטים שלנו במערכת, יש ניסוח שונה של ההטבה.

האם הנמענים יקליקו בקלות יותר כאשר הם יודעים באיזה אחוז הנחה מדובר או שמא יבחרו בהטבת המסתורין מבלי לדעת איזו הטבה מחכה להם בפנים? 

ab testing example promotion

לסיכום, יש לזכור שמלבד AB testing של ניוזלטרים ואימייל מרקטינג ניתן לבצע מגוון רחב של בדיקות על כל ערוצי השיווק הדיגיטלי בהם אתם עושים שימוש. למידה מהדאטה שצברתם מקפיין AB split בערוץ אחד יכולה לעזור לכם ללמוד גם על ההתנהגות של קהל היעד שלכם בערוץ אחר. כך שאם הנמענים שלכם אוהבים יותר עיצוב מסוג מסוים בניוזלטר ששלחתם להם, תדעו שהעיצוב הזה כנראה מתאים ורצוי להשתמש בה גם בערוצים אחרים כמו קמפיינים במדיה החברתית. 

הירשמו לאקטיב טרייל

קראו עוד מאמרים בנושא:

פרסונליזציה: המפתח להצלחה בשיווק הדיגיטלי בשנת 2020

כך תשווקו את המוצר הדיגיטלי שלכם באמצעות מערכת אימייל מרקטינג

7 סיבות לשלב אימייל מרקטינג בשיווק הכנסים והאירועים שלכם