מילון מושגים

פרסונליזציה בשיווק


אסטרטגיית שיווק במייל הנבנית על בסיס התאמה אישית למשתמש היא הגישה השיווקית הרווחת כיום, ועיקרה – התאמת מסרים פרסומיים וחוויות משתמש ייחודיים עבור כל לקוח.

מהו שיווק מותאם אישית?

מכלול פעולות שמטרתן: הגעה לאדם הנכון, עם המסר השיווקי הנכון, ברגע הנכון עם ההצעות הנכונות.

האסטרטגיה השיווקית נסמכת על הנתונים שנאספו מהמשתמשים – תחומי עניין, העדפות רכישה, היסטוריית רכישות ועוד. התוכן שהמשתמשים מקבלים מותאמים להם משום שמבוססים על הנתונים האלה. דוא”ל, מודעות או כל תוכן בפלטפורמות אחרות – למדו את העדפות ונטיות הנמען ונותנות לו תחושה שרק הוא קיבל את התוכן הספציפי הזה.

ע”פ מחקרים לקוחות נוטים יותר לפתוח הודעות דוא”ל מותאמות אישית בעשרות אחוזים והודעות דוא”ל אלה מניבות הרבה יותר עסקאות מההודעות הכלליות.

הצרכנים נוטים פחות ופחות לקבל מודעות גנריות. חוויות רכישה לא אישיות מספיק מתסכלות את הלקוחות ורובם מגיבים לשיווק רק כאשר הוא מותאם אישית לתחומי העניין שלהם. עם עליית הפרסונליזציה לקוחות עצמם מצפים להתייחסות אישית המותאמת להם.

יתרונות שיווק מותאם אישית

  1. חווית לקוח מספקת יותר – ככל שמשתמש חש שהמותג מבין את הצרכים שלו ואת נקודות הכאב שלו כך ייטה יותר לסמוך עליו. שיווק מותאם אישית מקל על כל מסע לקוח והופך את תהליך הרכישה מעסקה למערכת יחסים של ממש.
  2. הגברת נאמנות הלקוחות – ככל שתיבנה מערכת היחסים הזו ותתמלא בתכנים, באינטראקציות אישיות – הלקוח ילמד לסמוך על ההמלצות של המותג ויש סיכוי גבוה יותר שיפנה אליו כאשר יש לו צורך רלוונטי.
  3. אתרים שילמדו לעשות שימוש בפרסונליזציה שיווקית, ישיגו יתרון גדול ביחס למתחריהם. כיום כבר ברור בעולם השיווק שמותגים שעוברים לשיווק מותאם אישית (באופן מבוקר ומידתי) משיגים נאמנות משתמשים, מרוויחים יחס המרה טוב יותר ורכישות גבוהות יותר. מן הצד השני גם הגולשים נהנים ממסע לקוח נעים יותר.
  4. החזר טוב יותר על ההשקעה השיווקית – שיווק מותאם אישית משתלם יותר מפרסום המוני. מודעה כללית המוצגת בפני קהל גדול שחלק ממנו לא עושה ולא יעשה שימוש במוצר גורם להחזר מוגבל על ההשקעה (נמוך ROI).
  5. המלצות מותאמות אישית יכולות לגרום ללקוחות להוציא יותר. כמו כן, צרכנים מעידים על כך שקבלת הנחה בתוך שעה מרגע האינטראקציה עם המותג, יכולה לעזור לעודד נאמנות.

עם זאת, פרסונליזציה בשיווק מבוססת נתונים עשויה להיות בין האסטרטגיות הדיגיטליות הקשות ביותר לביצוע. לצד היתרונות הרבים הקיימים עבור בעלי העסקים והמשווקים, עלולה להיתפס לפעמים פנייה אישית מדי תחושה של פגיעה בפרטיות המשתמשים. מומלץ לא לעשות שימוש מרחיק לכת בנתונים שנאספו על המשתמשים אלא רק כאלה שמשרתים אותנו ומשאירים אותם בתחושה נעימה ולא בתחושה חודרנית.

לסיכום, הודעת דוא”ל ששורת הנושא שלה מכילה את השם הפרטי, תגובה אישית ומהירה לשאלה או הערה שלכם בפייסבוק, ברכת מזל טוב ביום ההולדת והטבה נלווית – כל אלה יגרמו ללקוח להעדיף את המותג שמתייחס אליו אישית על פני המתחרה שלא עושה זאת.